Pénzükhöz juthatnak a becsődölt légitársaságok utasai

2009.10.09. 12:56

Kompenzáció jár azoknak, akik repülőjegyet vettek, de a légitársaság csődje miatt nem tudtak utazni - vélik az EP‑képviselők. Az EP a szerdán tartott vitájában arra kérte a Bizottságot, vizsgálja felül a jogszabályokat, vagy javasoljon új intézkedéseket az utasok védelme érdekében. Az EP megvizsgálná, van‑e mód arra, hogy kompenzációs tartalékalapot hozzanak létre a légitársaságok által erre a célra összeadott pénzből -adta hírül az Európai Parlament Sajtószolgálata.

Az Európai Unióban 2000. óta 77 légitársaság ment csődbe. Idén nyáron a SkyEurope csődje után sok vásárlójának nem fizetett kárpótlást. A szlovákiai székhelyű légitársaság mellett bizonyára sokan emlékeznek még a belga Sabena, a brit XL Airways, a görög Olympic Airlines, vagy az olasz MyAir csődjére is.

A legtöbb esetben az utasok szorult helyzetükben magukra maradnak, gyakran az üdülőhelyeken, néha szállás nélkül, és gyakran maguknak kell légi járatot találniuk a hazájukba vezető visszaútra. A kártérítés fizetése pedig sokszor elmarad.

Mivel az uniós jogszabályok azonban egyáltalán nem foglalkoznak az utasoknak a légitársaságok csődje elleni védelmével, Brian Simpson az EP közlekedési és idegenforgalmi szakbizottsága nevében most azt kérdezi a Bizottságtól, mit kíván tenni a Bizottság e hiányosság megszüntetése érdekében.

A tegnapi plenárison Antonio Tajani közlekedési biztos megerősítette: "Az utasoknak kártérítést kell kapniuk. Külön intézkedéseken dolgozunk, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást. Az egyik a megoldás kompenzációs a tartalékalapot létrehozása a légitársaságok által erre a célra összeadott pénzből. A másik megoldás a tagállamok csődre vonatkozó jogszabályainak felülvizsgálata."

A témában várhatóan még az ősz folyamán parlamenti állásfoglalást terjesztenek elő a képviselők.