Obama megregulázza a kövér macskaként pöffeszkedő bankokat
További Világ cikkek
Majdnem szétválasztanák a kereskedelmi banki és a befektetési banki tevékenységet, mint 1933-ban a nagy gazdasági világválság után, de azért mégsem. Inkább csak az akkori törvény szellemét idézik a mostani javaslatok, aminek konkrétumairól még nem sokat tudni, de a szabálycsomag komolyan érintené a pénzügyi intézmények jövedelmezőségét, és elsősorban a befektetési bankokat büntetné a felelőtlen "kaszinózásért" - így összegezhető az amerikai elnök nyilatkozataiból körvonalazódó terv.
Nem akarják őket megmenteni az adófizetők pénzén
„Amint éppen kifelé ássuk magunkat ebből a nagyon mély gödörből, fontos, hogy észben tartsuk, hogy mi is taszított minket bele. A recesszió pénzügyi válságként kezdődött. A bankok és a pénzügyi intézmények felelőtlen és átgondolatlan kockázatos ügyleteket hajtottak végre, hogy hatalmas profitot termeljenek, és masszív bónuszokat osszanak ki maguknak. Aztán hirtelen a világ legnagyobb pénzügyi intézményei összeomlottak, vagy az összeomlás szélére kerültek. De hiába jóval stabilabb a pénzügyi rendszer most, mint egy évvel ezelőtt, még mindig ugyanazon szabályok alapján működik, mint amik az összeomláshoz vezettek. Többet azonban nem fogja túszul ejteni az amerikai adófizetőket egyetlen olyan mamutintézmény sem, amelyik túl nagy ahhoz, hogy veszni hagyjuk" – mondta Obama a csomag bejelentésekor, múlt csütörtökön. Egy héttel korábban már bejelentette az 50 milliárd dollárnál nagyobb vagyonnal rendelkező pénzügyi intézményekre és vállalatokra kivetett felelősségi díjat, hogy az utolsó centig visszaszerezzék a bankmentő csomagból származó költségvetési veszteséget.
Nem is demagóg
Elsőre talán demagógnak tűnik az elnök fejtegetése, és egyes amerikai szakértők szerint a javaslatcsomag leginkább belső fogyasztásra szánt retorikai fogás Obama népszerűségének visszaszerzésére, miután sem a zöld-témákkal, sem az egészségügyi reformmal nem tudta növelni indexét.
Részesedése az államnak azáltal, hogy tőkét juttatott az ágazati szereplőknek, csak azokban az intézményekben lett, amiket meg lehetett menteni, persze azok közül sem biztos, hogy mindegyik nyereséges lesz, vagyis az állam (az adófizetők) a részesedésükért a valós értéknek megfelelő összeget kapnak, ha azt az intézmény visszavásárolja.
A tőkejuttatáson kívül az is bankmentés része volt, hogy az egyes intézményektől több tízmilliárd dollárért – például az AIG-től 82 milliárd dollár értékben – CDS-eket (csőd elleni biztosítás) vett át az amerikai kormány. Ugyanis ezeket állampapír-kibocsátásokból fedezték, vagyis ezekből államadósság lett, amiknek a kamatát valóban az adófizetőknek kell megfizetni. „Így teljesen jogos az a felvetés, hogy az adófizetők betétjeit ne csak az állam garantálja, hanem ebbe a bankok is beszálljanak, vagyis az intézkedés lényege az lenne, hogy a nyereség-veszteség ugyanabban a körben keletkezzen” – mondta Barcza György, a K&H vezető elemzője.
Feldarabolás
Az új javaslatcsomag – amit Volcker-szabályok névre kereszteltek a gazdaság helyreállításáért létrehozott elnöki tanácsadó testületének vezetőjéről, az egykori Fed-elnökről, Paul Volckerről, aki már George W. Bush alatt a bankok szigorúbb szabályozását sürgette – konkrétumai még nem világosak. Az látszik, hogy a piaci önszabályozás helyett az intézményi szabályozásra hangsúlyt fektető elképzelések fő iránya a pénzügyi rendszerben lévő kockázatok csökkentése. Ezt egyrészt úgy akarják elérni, hogy például ne legyenek olyan hatalmas mamutintézmények, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy veszni hagyják őket egy esetleges bedőlésnél.
Glass-Steagall Act
Az 1933-as törvény (1932-ben volt az első) nem csak létrehozta a szövetségi betétbiztosítási alapot, hanem teljesen szétválasztotta a kereskedelmi banki és a befektetési banki tevékenységet. Ezt a törvényt azonban Bill Clinton 1999-ben egy tollvonással megszüntetett a Gramm-Leach-Bliley Act aláírásával, amely eltörölte a Glass-Steagall Act-et. A Gramm-Leach-Bliley Financial Services Modernization Act ezzel lehetővé tette, hogy a kereskedelmi bankok, brókercégek, biztosítótársaságok, nyugdíjalapok, intézményi befektetők és hedge fundok befektethessenek egymás termékeibe. Az Egyesült Államok ezzel egész pénzügyi szférájának ellenőrzését átadta néhány pénzügyi konglomerátumnak és azok hedge fundjainak.
A pénzügyi intézmények méretcsökkentését és a koncentrálódás megakadályozását szolgálja az a már bejelentett lépés, hogy az Amerikában biztosított teljes betétállományból tíz százaléknál többet egyetlen bank sem birtokolhat. Obama új javaslatcsomagja ezt továbbfejlesztené azzal, hogy korlátoznák azt is, hogy a vállalatokat, kormányokat, vagyis a legnagyobb hitelfelvevőket mennyire finanszírozhatja egy-egy pénzügyi intézmény, azaz az ilyen óriáshiteleknél mekkora lehet az egyetlen bank felé fennálló, akár szektorszintű kiszolgáltatottság. „Le kell építeni a pilótajáték egyik alappillérét képező jelenséget, az óriás propaganda gépezetet működtető szereplőket kordában kell tartani” – mondta Sarkadi Szabó Kornél arról, hogy miért jó az, ha nem hagyják a mamutintézmény-jelenséget elburjánzani. Jelenleg egyébként a négy legnagyobb amerikai bank a bankszektor vagyonának több mint a felét birtokolja.
Csak megidéznék a '30-as éveket
Befektetési vs. rendes bank
A hagyományos, "rendes", azaz kereskedelmi bankok egyszerűsítve betétgyűjtéssel és hitelezéssel foglalkoznak. A klasszikus banki szerep valójában a tőkeátcsoportosítás: sok ember kis megtakarítását kezelik, ezért kamatot fizetnek nekik, ami - természetesen erősen leegyszerűsítve a dolgot - abból származik, hogy a betétek egy részét összesítve, magasabb kamatra odaadják olyan cégeknek, akik nyereségükből magasabb kamattal tudják visszafizetni azt. Mivel sok betétes felé van kötelezettségük, az általános pénzkezelési, hitelkihelyezési, befektetési szabályaik szigorúak, törvényekben is rendezettek, az állam ezzel is védi a betétes, az egyszerű állampolgár pénzét. A befektetési bankok ezzel szemben - megintcsak nagyon leegyszerűsítve - számszerűleg lényegesen kevesebb, de gazdag ügyféllel rendelkeznek. Ők nem elsősorban azért bízzák a pénzüket az intézményre, hogy a megtakarításukat biztonságban tudják, hanem, hogy akár közvetlen befektetésekkel minél jobban fialtassák. Az ilyen ügyletekben az ügyfél jóval nagyobb rálátással bír a piacok működésére, jóval több beleszólást és tájékoztatást kap tőkéje kezelését illetően, és persze jóval nagyobb kockázatot is vállal. Gyakoriak az úgynevezett tőkeáttételes ügyletek, amikor egy adott tranzakcióhoz csak fedezetként van szükség jelentősebb összegre, de a ténylegesen befektetett pénz akár sokszorosa realizálható nyereségként - és persze veszteségként is. A befektetési bankok saját tőkéjüket is agresszívabban, lazább szabályok mellett mozgathatják.
Kockázatcsökkentő lépés lenne az is, hogy a betétbiztosítást igénybe vevő, illetve a Fed hiteléhez hozzáférő bankok nem tulajdonolhatnának a jellemzően befektetési banki tevékenységhez kötődő, kockázatosabb működésű befektetési alapokat, un. hegde fundokat és private equity fundokat. A betétbiztosítást igénybe vevő kereskedelmi bankok ilyenekbe nem fektethetnének be, és nem is lehetne velük közvetett kapcsolatuk. A biztosított betétállománnyal rendelkező, és vészhelyzetben a segélyforrásokhoz hozzá férő bankok befektetési lehetőségeit más módon is korlátoznák, de az ügyfeleknek továbbra is nyújthatnának olyan befektetési banki szolgáltatásokat, mint például az értékpapír-forgalmazás, vagy a fúziókkal kapcsolatos tanácsadás.
Az intézkedések tehát csak megidéznék a hírhedt Glass-Steagall törvény szellemét, de nem jelentenének visszatérést a '30-as évek nagy gazdasági világválság utáni szabályozásához.
Azért választanák le a hedge fundokat és a private equity fundokat, hogy ne keveredjen a befektetési jellegű és a betétkezeléshez kapcsolódó kereskedés. Azaz, ha egy spekulatív befektetési alappal (hedge fund) és biztosított lakossági betétekkel is rendelkező pénzügyi intézmény bukik, a veszteséget ne lehessen a betétesek pénzével kistafírozni. Nem véletlenül támogatja egyénként Obama elképzeléseit Soros György, hiszen az ö hedge fund-jában nincsen betétesi pénz.
A befektetési bankokat büntetnék
Indokoltnak tartja Sarkadi Szabó Kornél is, hogy választani kell a banknak a befektetési jellegű és az egyéb banki tevékenységek között, mert ezeknek a tevékenységeknek a szét nem választása azt eredményezi, hogy a piaci szereplők torz jeleket kapnak, és a bankok túl nagy kockázatot vállalnak.
A javaslatcsomagban szerepelnek még olyan elképzelések is, hogy korlátoznák a rövid lejáratú bankközi hitelezést, illetve a tulajdonosi részesedést az egyes társaságokban. A javaslatcsomag azonban ennél sokkal komplexebb lenne, és a tervezett intézkedések együttes bevezetése jelentős mértékben érintené a pénzügyi intézmények, elsősorban a befektetési bankok jövedelmezőségét. A kereskedelmi bankokat a tervezett szabályozás nem nagyon érintené, többségük már megszabadult a saját számlás kereskedést érintő tevékenységektől.
A javaslatcsomag elsősorban a befektetési bankokat büntetné, amelyek mára bankholding-vállaltokká fejlődtek. A Morgan Stanleynek például biztosan választani kellene a között, hogy megmarad banknak, vagy újra brókercég lesz, ami szabadon kereskedhet. A Goldman Sachs biztosan ez utóbbit választja az amerikai elemzők szerint.
Európának nem nagyon tetszik a tervezet
Azonban ha csak egy-egy országban vezetnék be a szabályozást, akkor nyilván versenyképességi hátrányokat okozna a szabályozással sújtott országok pénzügyi intézményeinek. A szabályozással érintett bankok pedig áthelyezhetnék a tevékenységüket más országokba. "Eddig láthatóan mindig azok a szabályozók kaptak zöld jelzést (például a jutalmak korlátozása), amelyek a bankok közötti versenyt a legkevésbé érintik. Adott ügyfélkör, például hedge fundok hitelezésének tiltása már lényegesen nagyobb átrendeződéssel járna nemcsak bankok, de akár országok között is" – mondta Barcza György.
A németek például üdvözlik Obama elképzeléseit, de a konkrét lépéseket nem akarják követni. Alistair Darling brit pénzügyminiszter szerint pedig nem az a lényeg, hogy kikényszerítsék a pénzügyi intézmények méretének csökkentését, hanem hogy a pénzügyi tranzakciókat érintő kapcsolataikat szabályozzák, vagyis a két nagy szabályozási irányból – piac vs. intézmények – az angolok az előbbit támogatnák, ami azonban kevésbé lenne átlátható és könnyebb lenne kivitelezni is. Christine Lagarde francia pénzügyminiszter szerint viszont Obama elképzelései teljesen összahangban vannak az általuk a G20-csúcson is sürgetett elképzelésekkel.
Barcza György szerint ha Obama elképzelései megvalósulnak, akkor új irányt vehet a nemzetközi pénzügyi szabályozás. "Alapvetően egyet lehet érteni az iránnyal. Az önszabályozó pénzügyi szektor láthatóan körülbelül hetven évente összeomlik, ez ellen érdemes védekezni. Az óvatosság viszont indokolt, nehogy a fürdővízzel a gyereket is kiöntsük, még akkor sem, ha ez a gyerek már egy kicsit öreg és inkább egy kövér macskára hasonlít" – utalt az elemző a túlszabályozás esetleges veszélyeire, amik megfojthatják az öreg, dagadt macskaként pöffeszkedő pénzügyi szektort, és ezáltal még az egészséges növekedést is.
A szabályozás hátterében állhat még az is, hogy ha befektetéssel a szabályozás miatt már nem tudnak akkora profitot elérni a bankok, akkor kénytelenek lesznek a hitelezést élénkíteni, hogy behozzák a kieső üzletág miatt bekövetkező profitcsökkentést. A hitelezésre pedig nagy szükség lenne, mert amióta a kormányok belepumpálták a pénzügyi rendszerbe a sok pénzt, azóta a bankok inkább tőzsdézgettek és bónuszokat osztogattak, nem a hitelezést élénkítették.
Nekünk kell a lufikat kipukkasztani
Ha a most vázolt formában megvalósulnak Obama elképzelései, az mindenképpen a részvények árfolyamesésével járna a pénzügyi szektorban, de az egész piacra kedvezőtlen hatással lehet rövid távon. A két elemző szerint azonban még mindig jobb, vagyis kevésbé káros a részvényáraknak így esnie, mintha azért kezdenének mélyrepülésbe, mert a mesterséges likviditás és a tőkeáttételek miatt felfújt eszközárak buborékprofitjai végül kipukkadnak, törölve a rendszer alapjait is. „Elkerülhetetlen, hogy ne építsék le a hitelt felhalmozó államok és szektorok az adóssághegyeket, illetve ne csökkentsék a tőkeáttételeket a rendszerben”– véli Sarkadi. –És minél kisebb az újabb zuhanás, annál jobb, mert már nem lesznek tartalékok a kormányoknál, amivel újra lehet éleszteni a rendszert."
Barcza György is hasonlóan látja a helyzetet: „A szabályozásnak rövid távon lehet részvénypiaci lejtmenet a következménye, de nagyobb veszély, hogy a szabályozatlanságnak majdnem biztosan egy újabb válság lesz a következménye évek, esetleg néhány évtized múlva. A világgazdaság már megkezdte a kilábalást, még egy újabb lejtmenettel sem valószínű, hogy a tőzsdeindexek a tavalyi mélypont alá esnek vissza. Úgy is nézhetjük a mostani helyzetet, hogy jobb, ha a lufikat mi pukkasztjuk ki, illetve engedjük lassan leereszteni, mintha óriásira fújódnak és később sokkal nagyobb kárt okoznak".
Bukta lesz
A tőzsdei esés begyűrűzik majd a reálgazdaságba, mivel a vállalatok részben a piaci árfolyamok alapján szervezik a tevékenységüket. Azt látják, hogy növekedés van, beruházásaik egy ideig profitot hoznak: ha a kenyérgyár azt látja, hogy egyre drágább a kenyér, hiába csak egy eszközárbuborékról van szó, még több hitelt vesz fel, eszerint alakítja a rendelésállományait is, majd amikor a piacok esni kezdenek, akkor az eddig felfelé tartó spirál hirtelen lefelé tartó spirál lesz, mondta a Cashline elemzője.
Kérdésünkre, hogy ha ez a részvénypiaci esés begyűrűzik a reálgazdaságba, akkor mekkora lehet az újabb visszaesés, Sarkadi azt mondta, hogy egyrészt még nincs részvénypiaci esés, pánik pláne, csak korrekció. „Az eddigi válságkezelés amúgy is determinálja az újabb nagy zuhanást, potenciálisan újabb mélypontokat, mert eddig semmi sem történt: a korlátlan fogyasztás és hitelezés krízisét mivel kezelik? Még több fogyasztásösztönzéssel és még több hitellel. Nonszensz! Az újabb mélypontok pedig jönnek, csak nem tudni, pontosan mikor és mekkora kilengésekkel, a 2008-as forgatókönyveket sem zárnám ki. Nagy valószínűséggel 2010-ben, de akkor sem lennék nagyon meglepve, ha csak 2011-ben. Ez pedig nem begyűrűzés lesz, hanem az ismét kibontakozott pilótajáték vége. Rövid távon lehet, hogy negatív hatással lesz a reálgazdaságra, de muszáj ráébrednünk: a minden áron való növekedés nem lehet cél, csak önpusztító eszköz a közjóval szemben, egyes lobbicsoportok hasznára”– fejtette ki a Cashline vezető elemzője.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
A magyar rekordadók és a játékpénzzé silányult forint is megtette hatását
Jelentős kihívásokkal küzd egyik kedvenc édességünk piaca.
január 18., 07:28
- Gazdaság
Itt a legújabb gasztroőrület, 16 ezer forint egy medveburger
Tolonganak érte az emberek. Ön kipróbálná?
január 18., 16:58
- Gazdaság
Tizenheten is többmilliós összeget nyertek az ötöslottó-sorsoláson
Valaki a Luxor főnyereményét is elvitte.
január 18., 20:46
- Mindeközben
Fejes Tamás a Kincsvadászok eladójának: „Ország-világ előtt hülyét csináltál belőlünk”
3 órája
- Címlapon
Tarjányi Péter: Európa zsarolható állapotban van Kína, Oroszország és Amerika részéről is
Vajon Donald Trump valóban elhozza a békét, vagy az orosz–ukrán konfliktus lezárásának ígérete kampányfogás marad?
2 órája
- Mindeközben
„Számomra ez emberi csalódás”– a Házasság első látásra Maricája teljesen padlóra került műsor után
4 órája
- Címlapon
Biró Ferenc mindent cáfol, szerinte az Integritás Hatóság pártatlan, objektív, semmiképpen nem politikai aktor
Elmondta: „nem szeretnénk bevonulni egy politikai térbe”.
11 perce
- Címlapon
Donald Trump ultimátumot adott Vlagyimir Putyinnak
Van egy könnyebb és egy nehezebb út is.
1 órája
- Gazdaság
Váratlan helyről kapott levelet az EU, amit nem hagyhat válasz nélkül
Fel kell oldani egy ellentétet, nem feledve, hogy az autóvásárló egyben választópolgár is.
január 18., 11:55
- Gazdaság
Van összefüggés a széttetovált barista és a kávézás jövője között
Interjú Takács Péterrel, a Julius Meinl Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával.
január 18., 14:22
- Gazdaság
A vagyonkezelő szerint nem Karácsony Gergely dönti el, kinek értékesíthető Rákosrendező
Az Egyesült Arab Emírségek kormánya jelöli ki a beruházót.
7 órája
- Gazdaság
A szakértő szerint ezért jó, hogy nem jön már Ukrajnán keresztül gáztranzit
Nem minden fekete és fehér.
január 18., 16:31
- Gazdaság
Hirtelen előkerültek a magyar startupok, és meg is váltják őket
Ismét beindulhat az aranyláz.
január 15., 17:50
- Gazdaság
Nagy változás jön: mélyen a zsebükbe nyúlhatnak a vállalatok
Mind a lakosság, mind a vállalatok körében szemléletváltásra van szükség.
január 20., 09:18
- Gazdaság
Rezsiháború: mindenkit érintő döntés a számlázásról
Fontos megállapításokat tettek az MVM Next gyakorlatával kapcsolatban.
január 20., 11:02
- Címlapon
Ítéletet mondtak Magyarországról – Trump berúgta az ajtót, ez pedig mindent boríthat
Az új amerikai elnök felülvizsgálhatja a korábbi terveit.
10 órája
- Címlapon
A Feneketlen-tóba zuhant egy Porsche
Az autómentők sem tudtak mit kezdeni a helyzettel.
2 órája
- Címlapon
Ukrajnának hiba volt lemondania atomfegyvereiről
Erről beszélt az ukrán elnöki hivatal vezetője, Andrij Jermak a Davosban rendezett Világgazdasági Fórumon.
3 órája
- Címlapon
Videón, ahogy rekordtávolságból csapást mérnek az ukránok egy orosz rakétakomplexumra
15 órája
- Gazdaság
Kiállt a személyiségi jogaiért a bankkal szemben, erre még a lakását is elvitték volna
Szürreális per egy ügyfél és a bankja között Magyarországon.
január 15., 09:02
- Címlapon
Nincs több titkolózás: lerántotta a leplet mesteri tervéről a Samsung
Bemutatkozott a Galaxy S25, a Galaxy S25+ és a Galaxy S25 Ultra a kaliforniai San Joséban rendezett eseményen.
2 órája
- Mindeközben
Dobó Ági elmondta, hogy bevállalna-e egy harmadik gyereket: Sok időnk nincs gondolkodni
5 órája
- Címlapon
Olaf Scholznál betelt a pohár a késes támadás után: Elegem van!
Sorra szólalnak fel a német politikusok az illegális bevándorlók ellen.
1 órája
- Gazdaság
Újabb szankció érkezett Washingtonból, ezt már nálunk is mindenki megfizetheti
Amerika lecsapott az árnyékflottákra.
január 17., 10:21
- Gazdaság
Lázár János: Egymilliárd forinttal segítene a kormány a miskolctapolcai barlangfürdőnek
Több beruházásról is beszélt a miniszter.
január 15., 17:58
- Gazdaság
Visszanyal a fagyi: úgy néz ki, nem jön be az Európai Unió egyöntetű erőltetése
A kulcs a valós kép közvetítése az autóipar történéseiről.
január 16., 17:18
- Gazdaság
Árat emel a Telekom, ennek nem fognak örülni az ügyfelek
Áprilistól lépnek életbe a változások.
január 16., 10:07
- Gazdaság
Amerikai befektető vásárolja fel a romániai Artrom kohászati kombinátot
A tranzakció értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
január 16., 18:05
- Gazdaság
Magyarország számára nélkülözhetetlen, a leállása káoszt okozna
Az ország energiaellátás-biztonságának ütőerét érte támadás a napokban.
január 16., 06:08
- Mindeközben
Hargitai Beának az az első, mennyi pénzt kap egy szereplésért: „Nem hentesboltban vagyok, ez az ára”
10 órája
- Gazdaság
Most hatalmas pénzeket lehetett kaszálni, történelmi csúcs a tőzsdén
A részvénypiac forgalma 19,5 milliárd forint volt.
január 16., 06:52
- Gazdaság
Ítéletet mondott Magyarországról az OTP, ide kell most tenni a pénzeket
Aki most nem lép, kimarad.
január 16., 11:52
- Címlapon
Késes támadás Németországban, ketten meghaltak, köztük egy gyermek
Bölcsődei csoportra támadt az afgán menekült.
6 órája