Több mint 1600 dolgozó elbocsátására készül az erdélyi autópálya építtetője, az amerikai Bechtel vállalat, mivel - elmondásuk szerint - a sztrádaépítés további finanszírozása nem biztosított, illetve a román állam máig nem fizette ki tavalyról maradt 160 millió eurós tartozását. A cég ezért mindössze 300 alkalmazott munkájára tart igényt, akik az Aranyosgyéres és Torda közötti 10,2 kilométeres szakasz befejezésén dolgoznának. A dolgozói érdekképviseletek közölték, hogy amint megkezdődnek az elbocsátások, tiltakozásul lezárják az autópályát - írja a Napi Gazdaság.
A sokat vitatott, Brassót Nagyváraddal összekötő, 2,2 milliárd euróba kerülő észak-erdélyi autópálya építésére még 2004-ben kapott megbízást a Bechtel, és bár a munka befejezését eredetileg 2012-re ígérték az amerikaiak, mára egyértelművé vált, hogy sem a költségkeret, sem a határidő nem tartható. Az építkezés megkezdése óta eltelt hat év alatt mindössze egy 42 kilométeres szakasz készült el és a teljes, 415 kilométeres sztrádát leghamarabb 2014-ben adhatják át - természetesen csupán akkor, ha Bukarestnek sikerül forrást találnia a finanszírozásra. Egyes szakértői becslések szerint a pályaépítés teljes költsége meghaladhatja a hét-nyolc milliárd eurót is.
A folyamatosan dráguló sztrádaépítést a pénzügyi gondokkal küzdő román kormány egyre nehezebben tudja finanszírozni, Emil Boc kormányfő szerint a megoldást a magánszféra bevonása jelentené. Az elképzelés szerint a Marosvásárhely és Bors közötti 215 kilométeres szakasz megépítését az állam finanszírozná, míg a Brassó és Marosvásárhely közötti 200 kilométeres pályarészt a Bechtel. A magánszféra bevonására volt már példa: nemrég Radu Berceanu közlekedési miniszter a Vinci-Aktor cégcsoporttal írt alá koncessziós szerződést az 55 kilométeres Comarnic-Brassó autópálya-szakasz megépítésére. A francia-görög konzorcium 1,57 milliárd euróból tervezi megépíteni az 55 kilométeres pályát, amit 30 évre kapnának haszonbérbe. Az állam 26 éven át évente 180 millió lejt folyósítana a vállalatnak.
Az idei költségvetésben a kormány 380 millió eurót különített el autópálya-építésre, ám ennek több mint felét a tavalyi tartozás kifizetésére kell fordítani. Emellett forrást kell biztosítani a folyamatban lévő projektekre is, mint például a Bukarest-Constanta sztráda egyes szakaszaira, illetve a tervezett körgyűrűk és terelőutak megépítésére.