A prágai négyes metróval is gondok vannak
A cseh főváros közlekedési vállalata a metró D-vonala megvalósíthatósági projektjének tenderéből csak azért zárta ki a Mott MacDonald társaságot, mert a legalacsonyabb árajánlattal rukkolt elő - a cseh versenyhivatal azonban felülbírálta döntését, így a Mott MacDonald játékban maradt - írja a Hospodárské Noviny (HN) cseh gazdasági napilap. "A megrendelő a pályázó kizárásával megsértette a közbeszerzésről szóló törvényt" - nyilatkozta Kristián Chalupa, a versenyhivatal szóvivője. A lap szerint a Mott MacDonald 390 millió cseh koronáért (4,1 milliárd forint) készítené el a D-vonalat, két riválisa, a Metroprojekt és a Sudop társaság árajánlata pedig 470 és 490 millió korona közötti összegről szólt - számol be a Napi Gazdaság.
A Hospodárské Noviny még egy turpisságra rámutat, jelesül arra, hogy a tender feltételeit a hazai cégek igényeire szabták. Bár a pályázat elvileg az Európai Unió valamennyi, a területen jártas társaságához szólt, a prágai közlekedési vállalat a feltételek között mégis kikötötte: a pályázók valamennyi vezető munkatársának tudnia kell csehül, amit a pályázathoz csatolt 5 perces hanganyaggal kell bizonyítani. "Bakuban 60 kilométer hosszú metrót építünk, hasonló megrendelésünk van Szentpéterváron és Ázsiában is. Sehol másutt ilyen kitétel nem szerepelt a feltételek között" - magyarázta Jirí Petrák, a Mott MacDonald csehországi képviselője. Jan Pavlok, a versenyjogban jártas jogász szerint is hiba a cseh nyelv ilyen szintű megkövetelése, mindössze annyit kellene kérni, hogy a pályázó részéről álljon rendelkezésre egy szakemberekből álló kommunikációs csapat.
A HN szerint szemet szúró, hogy a két cseh versenyző a rendelkezésre álló idő alig egynegyede alatt előállt a pályázati dokumentációval, továbbá gyanúsan hasonlít egymásra a Sudop és a Metroprojekt ajánlata. A lap ezt azzal magyarázza, hogy mindkét társaságnak közös a tulajdonosa, jelesül a Sudop Group.