A Boeingnek nem tetszik a német Airbus-kölcsön

2010.03.24. 14:54
Az amerikai Boeing és az európai Airbus évek óta hadilábon áll az uniós tagországok Airbusnak nyújtott támogatásai miatt, ami az amerikaiak szerint illegális, piactorzító, szembe megy a nemzetközi kereskedelmi szabályokkal, és súlyos károkat okoz az amerikai repülőgépgyártásnak. A WTO határozata a közeljövőben várható ez ügyben, de a németek még gyorsan bejelentettek egy 1,1 milliárd eurós támogatást a cég 2013-ban debütáló A350-es gépének, ami a Boeing Dreamliner típusú gépének a fő riválisa.

A német kormány 1,1 milliárd eurós támogatást készül adni az Airbus A350 típusú gépéhez, írta a bbc.co.uk. A cég főriválisa, a Boeing alelnöke, Ted Austell szerint a kölcsön illegális és nem fair.

Peter Hintze, a német gazdasági minisztérium államtitkára vasárnap jelentette be, hogy kormánya az Airbusnak nyújtott támogatást készíti elő. " A cég minden támogatási előfeltételnek megfelel, és maga a támogatási összeg is rendelkezésre áll."

A német kormányzati támogatásról szóló bejelentés megelőzte a Kereskedelmi Világszervezet hamarosan várható határozatát abban az ügyben, ami az uniós tagállamok által az Airbusnak nyújtott támogatások legális vagy illegális voltáról hoz döntést.

A Boeing és az Airbus évek óta marják egymást amiatt, hogy az EU- tagállamok támogatásokat adnak az Airbusnak. Az Egyesült Államok még 2004-ben nyújtott be panaszt WTO-nak az Airbus-szal szemben, azon az alapon, hogy több uniós tagország az új Airbus repülőgéptípusok fejlesztéséhez támogatást nyújt, és ezzel torzítja a versenyt. Az amerikaiak azzal érveltek, hogy az Airbus  már nem egy támogatásra szoruló startup. Az Európai Bizottság 2004-ben szintén panaszt tett, azt nehezményezte, hogy a Boeing szubvenciókat kap az amerikai államoktól, továbbá megrendeléseket az amerikai védelmi minisztériumtól és a NASA-tól is.

A Boeing alelnöke szerint a támogatás szembe megy mind a várható WTO határozattal, mind a nemzetközi kereskedelmi szabályokkal, amit Amerika és az EU is aláírt. A WTO határozatát később közli az Airbussal, de a határozat várhatóan nem lesz nyilvános.

Ted Austell úgy véli, hogy az európai állami támogatások hatalmas károkat okoznak az amerikai légijárműipar számára. "Itt az idő, hogy a társaságok végre termék, ár, innováció és a fogyasztók választása alapján versenyezzenek, ne pedig piactorzító állami támogatásokkal".

Az A350 fejlesztési költsége 12 milliárd euró. Franciaország 1,4 milliárd eurós, Nagy-Britannia pedig 400 millió eurós támogatás ad. A spanyol kormány még tárgyal a céggel a támogatás mértékéről. Az Airbus 2005 óta fejleszti az új gépet, ami 2013-ban debütálhat, és ami az amerikai Boeing új, 787-es Dreamliner gépének fő riválisa.

Az Airbus anyacége az Európai Repülési, Védelmi és Űrrepülési Társaság, ami 2000-ben jött létre a német DaimlerChrysler Aerospace AG (DASA), a francia Aérospatiale-Matra fegyver-és repülőgépgyártó, és a spanyol repülőgépgyártó Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) egysülésével. Az Airbus anyacégének központja Hollandiában, Leidenben van, és a holland jogszabályok alapján működik. A cég katonai-és polgári repülőgépeket, kommunikációs rendszereket, fegyvereket, űrrakétákat, műholdakat és hozzájuk kapcsolódó rendszereket gyárt.