A Boeingnek nem tetszik a német Airbus-kölcsön
További Világ cikkek
A német kormány 1,1 milliárd eurós támogatást készül adni az Airbus A350 típusú gépéhez, írta a bbc.co.uk. A cég főriválisa, a Boeing alelnöke, Ted Austell szerint a kölcsön illegális és nem fair.
Peter Hintze, a német gazdasági minisztérium államtitkára vasárnap jelentette be, hogy kormánya az Airbusnak nyújtott támogatást készíti elő. " A cég minden támogatási előfeltételnek megfelel, és maga a támogatási összeg is rendelkezésre áll."
A német kormányzati támogatásról szóló bejelentés megelőzte a Kereskedelmi Világszervezet hamarosan várható határozatát abban az ügyben, ami az uniós tagállamok által az Airbusnak nyújtott támogatások legális vagy illegális voltáról hoz döntést.
A Boeing és az Airbus évek óta marják egymást amiatt, hogy az EU- tagállamok támogatásokat adnak az Airbusnak. Az Egyesült Államok még 2004-ben nyújtott be panaszt WTO-nak az Airbus-szal szemben, azon az alapon, hogy több uniós tagország az új Airbus repülőgéptípusok fejlesztéséhez támogatást nyújt, és ezzel torzítja a versenyt. Az amerikaiak azzal érveltek, hogy az Airbus már nem egy támogatásra szoruló startup. Az Európai Bizottság 2004-ben szintén panaszt tett, azt nehezményezte, hogy a Boeing szubvenciókat kap az amerikai államoktól, továbbá megrendeléseket az amerikai védelmi minisztériumtól és a NASA-tól is.
A Boeing alelnöke szerint a támogatás szembe megy mind a várható WTO határozattal, mind a nemzetközi kereskedelmi szabályokkal, amit Amerika és az EU is aláírt. A WTO határozatát később közli az Airbussal, de a határozat várhatóan nem lesz nyilvános.
Ted Austell úgy véli, hogy az európai állami támogatások hatalmas károkat okoznak az amerikai légijárműipar számára. "Itt az idő, hogy a társaságok végre termék, ár, innováció és a fogyasztók választása alapján versenyezzenek, ne pedig piactorzító állami támogatásokkal".
Az A350 fejlesztési költsége 12 milliárd euró. Franciaország 1,4 milliárd eurós, Nagy-Britannia pedig 400 millió eurós támogatás ad. A spanyol kormány még tárgyal a céggel a támogatás mértékéről. Az Airbus 2005 óta fejleszti az új gépet, ami 2013-ban debütálhat, és ami az amerikai Boeing új, 787-es Dreamliner gépének fő riválisa.
Az Airbus anyacége az Európai Repülési, Védelmi és Űrrepülési Társaság, ami 2000-ben jött létre a német DaimlerChrysler Aerospace AG (DASA), a francia Aérospatiale-Matra fegyver-és repülőgépgyártó, és a spanyol repülőgépgyártó Construcciones Aeronáuticas SA (CASA) egysülésével. Az Airbus anyacégének központja Hollandiában, Leidenben van, és a holland jogszabályok alapján működik. A cég katonai-és polgári repülőgépeket, kommunikációs rendszereket, fegyvereket, űrrakétákat, műholdakat és hozzájuk kapcsolódó rendszereket gyárt.