Nem mond le a MÁV Cargo privatizációja miatt az osztrák vasúti vezető

2010.11.04. 22:27 Módosítva: 2010.11.04. 22:38
A volt MÁV Cargo teherszállítási üzletágat megvásárló osztrák állami vasút egyik korábbi vezetője visszautasította a korrupció vádját. Horst Pöchhacker szerint sosem volt szó kenőpénz fizetéséről, tanácsadói és lobbiszerződésről beszéltek az ÖBB felügyelőbizottsági üléséről kiszivárgott felvételen.

Visszautasította a MÁV Cargo megvásárlásával kapcsolatos korrupció vádját Horst Pöchhacker vezető osztrák vasúttársasági tisztségviselő az osztrák Kurier lapnak adott nyilatkozatában.

Az osztrák állami vasút (ÖBB) felügyelőbizottsági elnöke, a MÁV egykori teherszállítási üzletágát - jelenleg Rail Cargo Hungaria - megvásárló ÖBB-leányvállalat korábbi igazgatója a Kuriernek azt mondta, hogy nem lát okot a lemondásra.

Pöchhackert a kormánypárti Osztrák Néppárt és az ellenzéki Zöldek közül is többen távozásra szólították fel, miután az előző csütörtökön a sajtóban megjelentek egy titkos hangfelvétel részletei. A nagyobbik kormánypárt, az Osztrák Szociáldemokrata Párt soraiba tartozó Doris Bures közlekedési miniszter kiállt Pöchhacker mellett.

A felvételt ismertető Profil hetilap azt írta, az ÖBB felügyelőbizottsága 2008 februárjában egy ülésén "leplezetlenül korrupcióról vitatkozott" a Geuronet Bt.-vel kötött szerződés kapcsán.

Sosem volt szó kenőpénz fizetéséről, tanácsadói és lobbiszerződésről volt szó, jelentette ki a felügyelőbizottsági elnök a Kuriernak. A szerződés jogszerűségét jogi szakvélemény támasztja alá és a lebonyolítás is tiszta volt, mondta.

A cikkben közölt idézetek szerint 2008 februárjában az ÖBB vezetőségének néhány tagja kérdőre vont más tagokat a privatizációs pályázathoz kapcsolódó tanácsadói szerződés miatt, többen a szerződés jogszerűségét és a teljesítés mibenlétét firtatták. Az ezt követő vita során Pöchhacker többek között arról beszélt, naivitás azt gondolni, hogy Közép-Kelet-Európában lehet "hasonló lobbiszerződések" nélkül a közszférában üzleteket kötni.

Pöchhacker, a Porr építőipari konszern korábbi vezérigazgatója többek között úgy fogalmazott, "...el kell búcsúznunk egy bizonyos naivitástól, én az építőiparból jövök. Egyetlen magyar megrendelést sem kaptunk hasonló lobbimegállapodás nélkül...ahogy az M6-ost megkaptuk...akkor a Strabag is mögötte volt, korrupciós vádak vég nélkül. Semmi sem lett, pedig hasonlót csináltunk, mint itt".

Pöchhacker a Kurier kérdésére nem bocsátkozott részletekbe, hogy mit értett a Porr eljárása alatt.

A privatizáció ügyében az osztrák és a magyar hatóságok is nyomoznak. Magyarországon 2008-ban az osztrák sajtóban megjelent cikkek alapján indult vizsgálat a privatizációval kapcsolatban. 2010 októberében az osztrák korrupcióellenes ügyészség a magyar Fővárosi Főügyészség jogsegélykérelme alapján házkutatásokat tartott az ÖBB-nél és magánlakásokban, majd önálló nyomozást indított.

Sajtóértesülések szerint Pöchhacker neve korábban nem merült fel gyanúsítottként a MÁV Cargo-privatizáció ügyében, de időközben rá is kiterjesztették a nyomozást.