Elkerülhetetlenül emelkedni fog a repülőjegyek ára, illetve ismét megjelenhetnek vagy nőhetnek az üzemanyagpótdíjak, miután a nyersolaj drágulásával párhuzamosan megy fel a repülőgépek üzemanyagának ára - jelentette az aviationrecord internetes portál.
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint a múlt hét végén hordónként 111,70 dollárt kellett fizetni a kerozinért, ami 4,5 százalékkal több a január elejinél, 7,1 százalékkal haladja meg a december közepit és 27,2 százalékkal van az egy évvel korábbi felett - írja a Napi Gazdaság. A repülőgépek üzemanyagáért 2008. szeptember vége óta nem kellett annyit adni, mint most. A kedvezőtlen folyamat máris megmutatkozik az ázsiai légitársaságok részvényárfolyamaiban - derült ki a MarketWatch összeállításából. Az elemzők egymás után rontják az ágazat idei teljesítményére adott pozitív előrejelzéseiket.
Az ágazatot ismerő elemzők szerint a vállalatok csak arra várnak, hogy valamelyik konkurensük elkezdje az áremelést, a legnagyobb cégek egyike sem akarja megtenni az első lépést.
A kisebbek közül a Singapore Airlines nem bírta a nyomást: december 2-án - 2008 júniusa óta először - emelte üzemanyagpótdíjait. A szingapúri céget két indiai követte és a Malaysia Airlines, illetve a nagyobb társaságok közül az ausztrál Qantas is jelezte, hogy felülvizsgálja pótdíjait. Az American Airlines tulajdonosa, az AMR Corp. vezérigazgatója, Gerard Arpey az alkalmazottaknak írt levélben jelezte: idén egymilliárd dollárral többe kerülhet a cégnek a kerozin, mint 2010-ben. Tavaly 6,4 milliárd dollárt fizettek - az utolsó negyedévben 13 százalékkal nőtt az üzemanyagszámla az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly 850 millió dollárral költöttek többet kerozinra, mint 2009-ben, és 471 millió dollár veszteséggel zárták az évet, azaz az üzemanyag drágulása miatt lett veszteséges a légitársaság.
A brit EasyJet diszkont-légitársaság vesztesége 140 és 160 millió font között alakulhat a társaság üzleti évének márciusban végződő első felében, szemben az egy évvel korábbi 78,7 millió fonttal (125,8 millió dollár) - jelentette be a cég vezetősége. A fő ok az egy év alatt harmadával dráguló üzemanyag, ami 1,17 fonttal dobta meg az egy ülésre jutó kerozinköltséget. A céget 18 millió fonttal rövidítették meg a decemberi hóviharok miatti járatkimaradások és hatmillióval a légiirányítók október és december közötti sztrájkjai.