További Világ cikkek
A 2008-as válság óta a világgazdaság növekedése talpraállt, az olaj iránti kereslet fokozódásával pedig egyre magasabb szintekre szökött a fekete arany ára. Az utóbbi hetekben ráadásul kínálati oldali feszültségek is felütötték fejüket a Közel-Keleten, így a Brent hordónkénti ára a 110 dollár feletti szinteken stabilizálódott.
Az olajpiaci trendeket követve a finomított termékek árai is emelkedésnek indultak, mely a hazai benzin és gázolaj árat 370 forint körüli rekordmagasságba kergette. Forintban mérve a hazai üzemanyagárak tavaly év eleje óta 23 százalékkal (benzin) és 28 százalékkal (gázolaj) emelkedtek (A statisztikák az egyes EU országokban érvényes, euróban kifejezett bruttó, vagyis adókkal növelt kiskereskedelmi árakra vonatkoznak.)
A régióban is nagy volt a drágulás
Bár ez vélhetően egy autóst sem nyugtat meg, a hazai áremelkedés egyáltalán nem tekinthető egyedi jelenségnek az EU-ban. A szomszédos országokban az áremelkedés euróban számolt mértéke hasonló intenzitású volt, mint nálunk, így azokban az országokban is rég nem látott ármagasságokat láthatunk.
A dízelárak tekintetében is nagy együttmozgás volt megfigyelhető a környező országokban, bár mostanra az euróban kimutatott statisztikák szerint Magyarországon kell legtöbbet fizetni az üzemanyag literjéért.
Az eurozónához képest nem drága a magyar üzemanyag
Bár a régióban a hazai benzinár magasnak számít, az eurozóna országaiban fellelhető átlagos benzinár 10 centtel továbbra is felülmúlja a magyarországit. Persze itt is érdemes lehet kiemelni, hogy a korábbi években a mostaninál jellemzően nagyobb különbség volt megfigyelhető az árakban az eurozóna javára.
A dízelárak esetében viszont nincs érdemi eltérés az eurozóna és Magyarország között, sőt az utóbbi hetek áremelkedését követően a hazai árak meghaladták a külföldit (míg az utóbbi években az eurozónában kismértékben magasabb árakat lehetett tapasztalni).
Összességében tehát a kiskereskedelmi benzin és gázolajár nagyságát tekintve Magyarország az EU középmezőnyét erősíti.
A vonzó turistacélpontok
Hiába emelkedett a régióban is jelentős mértékben a benzin és gázolaj ára, és hiába tartoznak a hazai üzemanyagárak az Európai Unió középmezőnyébe. A legtöbb szomszédos EU országban még így is olcsóbban juthatunk az üzemanyagok literjéhez.
Egyedül a szlovák benzinárak haladják meg az itthoni szinteket, míg legolcsóbban a szomszédos Romániában juthatunk az üzemanyagokhoz. A határon túl tankolók literenként akár 40-50 forinttal is olcsóbban juthatnak a benzin és gázolaj literjéhez. Az üzemanyagturizmus tekintetében Szlovénia tűnhet még gazdaságossági szempontból racionális választásnak, ahol a gázolaj ára 27 forinttal olcsóbb, mint nálunk.
Fontos kiemelni, hogy a szomszédos országok közül csak azokat vettük górcső alá, melyek tagjai az Európai Uniónak. Ezért nem tüntettük fel táblázatunkban Ukrajnát, ami az üzemanyagárak tekintetében literenként több mint száz forintos megtakarítást kínál a hazai autósok számára.