A román állam felbontotta a francia Colas céggel két évvel ezelőtt megkötött autópálya-építési szerződést, miután a román autópálya-építő állami vállalat (CNADNR) elégedetlen volt a francia vállalat hozzáállásával.
A CNADNR közleménye szerint hétfőn értesítették írásban a francia vállalatot a szerződés felbontásáról. A Colasnak a Fekete-tenger parti Konstanca (Constanta) kikötőváros felé vezető autópálya egyik szakaszát, a Cernavoda és Medgidia települések közötti részt kellett volna megépítenie. A román országutakat és autópályákat kezelő állami vállalat szerint a francia cég nem fejezte be a 20,3 kilométer hosszú útszakasz építési terveit sem, ennek nagy részére még a szükséges engedélyeket sem szerezte meg.
A román állami vállalat szerint a franciák többszöri kérésre is visszautasították az építkezés folytatását, és különböző magyarázatokkal indokolták késlekedésüket. A román államnak az sem tetszett, hogy a franciák kétéves határidő-hosszabbítást kértek, és "jelentős költségnövelést" igényeltek. A szerződésfelbontás indoklása szerint az építkezés alatt álló 5,5 kilométeres szakaszon lévő hidakat nem megfelelően építette meg a francia vállalat, ezért a román építési szakhatóság tavaly októberben leállította a munkálatokat.
Az építkezést hónapok óta régészeti ásatások is késleltetik. A román állam azt is felrótta a franciáknak, hogy nem tették meg a szükséges lépéseket a régészeti mentesítési bizonylat megszerzéséért, hiszen - mint írják - ez is a vállalkozó feladatköréhez tartozik - állítja a román állami vállalat.
A CNADNR a szerződésbontás nyomán azt is elhatározta, hogy párhuzamosan kiírja az új közbeszerzési pályázatot a szóban forgó autópálya-szakaszra, és reméli, hogy egy hónapon belül megtalálja az új kivitelezőt.
Visszalőnek
A francia cég viszont a román hatóságokat hibáztatja. Azt állítja, hogy nem bocsátották idejében a rendelkezésére a szükséges telkeket, az pedig a román állam feladata lett volna, és - mint a cég fogalmaz - ezért nem tarthatták az eredeti határidőt.
Anca Boagiu román közlekedési miniszter a hétvégén az olasz Astaldi céget fenyegette meg azzal, hogy felbontják az Arad és Nagyvárad közötti DN79 jelzésű országút rehabilitálásáról szóló szerződésüket, mivel késésben vannak a munkálatok kivitelezésével.