Padlón a globális üzleti hangulat

2012.08.17. 08:05
A tavaszi javulás után júliusban a januári szintre esett vissza a világszerte megkérdezett cégek hangulata. A bizakodó és a pesszimista várakozások egyenlege áprilisban viszonylag kiegyensúlyozott volt, -5 százalékpont, júliusban azonban -25 százalékpontra esett az Economist Intelligence Unit felmérése szerint.

Eközben tavasz óta egyre esnek a feldolgozóipari beszerzési menedzser indexek Európában és Kínában is, ami az idei gazdasági kilátásokra egyre borúsabb árnyékot vet.

Bár áprilisban is inkább pesszimista hangulatot tükrözött a vállalatvezetők válasza, néhány régióban, így a Közel-Keleten és Észak-Amerikában még azok a vállalatok voltak többségben valamelyest, amelyek a jövőbeni kilátásokat kedvezőbbnek látták. A júliusi felmérés során már nem volt ilyen régió. A hangulat a januári szintre esett vissza, globális átlagban pedig az mondható, hogy 25 százalékponttal vannak többen azok, akik szerint a gazdasági helyzet romlani fog.

A felmérés eredménye így csak minimálisan jobb a januárinál, akkor -28 százalékpontot mutatott a bizakodók és pesszimisták egyenlege.

Néhány hete még újabb vészes magasságokban voltak az olasz és spanyol hozamok, miközben ugyan a görög választások befektetői szempontból egy időre ugyan megnyugtatóan alakultak, de a hitelprogram fenntarthatósága továbbra is kérdéses, és egyfolytában napirenden van a reformcsomag elnyújtása a gazdasági következmények enyhítése érdekében.

Az euróövevezet sem bizakodik

A vártnál rosszabban alakult júliusban az üzleti és fogyasztói hangulatindex az euróövezetben az Európai Bizottság nemrég közzétett adatai alapján. Az átfogó gazdasági hangulatindex 87,9 pont volt júliusban a júniusi 89,9 pontot követően, miközben elemzők 88,7 pontot vártak.A bizalom visszaesésének elsődleges indoka, hogy Spanyolország és Ciprus is külföldi segítségre szorult a gazdasági válság miatt és hogy Olaszország is inogni látszik.

Az üzleti és fogyasztói hangulatindex öt alapmutatóból tevődik össze, amelyet havonta készítenek el az európai bizottság szakértői: az ipar, a szolgáltatások, a fogyasztás, a kiskereskedelem és az építőipar területéről gyűjtenek be adatokat. Az adatokból arra lehet következtetni, hogy a vállalatok és a fogyasztók mennyire fognak költekezni a következő időszakban.