A Malév első emberének számító Borisz Abramovics orosz üzletembernek fél éve van arra, hogy végleges formába öntse a második számú orosz légitársaságot, az AiRUniont. A régóta várt államfői jóváhagyást a hét elején kapta meg a most még öt légicéget tömörítő szövetség önálló jogi személlyé, légitársasággá szervezéséhez.
A jóváhagyással egyidejűleg a kormány a stratégiai vállalatok körébe sorolta az új céget. Az öt társaság együttesen kevesebb mint 4 millió utast szállított tavaly, ez mindössze 4 százalékkal volt több, mint 2005-ben, s jóval elmarad a legfőbb hazai versenytárs Aeroflot 8,7 százalékos utasszám-növekedési ütemétől. A szövetség az idei év végére az utasszámot 5,5 millióra szeretné feltornászni. Flottájában jelenleg 70 repülőgép üzemel, zömmel viszonylag új Boeing és Tupoljev típusok. Egyelőre csak az útvonalhálózatok összefésülése kezdődött el, illetve leadták az első közös nagy megrendelést.
A közelmúltban külön céget (AiRUnion-RRJ) hoztak létre annak a 15 Superjet gépnek a megvásárlására, amelyet az állami Szuhoj vállalattól vesznek 20 millió dollárért. Az új cégben az állami részesedés leglább 45 százalék lesz, de a magántőke biztos többséget élvez majd. Az állami részesedés értéke 152,6 millió rubelre (kb. 5,94 millió dollár) emelkedhet szakértők szerint.
Az AiRUnion légiszövetséget Borisz Abramovics 2004 végén hozta létre a KrasAir vezetésével. A második orosz nemzeti társaság elképzelését támogatta az orosz gazdasági és a közlekedési miniszter is, de a vagyonügynökséggel együtt sokáig csak állami többséget (50,04 százalék) tudtak elképzelni benne.
Az orosz főügyészség ténykedése szintén akadályozta a formáció hivatalos létrejöttét. Éppen egy évvel ezelőtt ugyanis vizsgálatot indított azzal a gyanúval, hogy a KrasAir tisztségviselői a vagyonügynökség képviselőit megtévesztve vittek keresztül egy 1,5 milliárd rubeles (több mint 55 millió dolláros) kötvénykibocsátást az AiRUnion nevében, az így felhajtott pénzzel pedig saját belátásuk szerint rendelkeztek. Fontos körülmény, hogy megváltozott az Aeroflot álláspontja. Vezetői tavaly május közepén, egy gazdasági fórumon jelezték: lemondanak a KrasAir és partnereinek a beolvasztásáról. Ezt megelőzően született megállapodás arról, hogy az Aeroflot menetrend szerinti járatot indít a Moszkva-Krasznojarszk útvonalon. A KrasAir addig távol tartott minden konkurenst a hozzá tartozó krasznojarszki repülőtértől.