További Világ cikkek
Elismerését fejezte ki a Boeing vezérigazgatója, James McNerney a cég első számú riválisának, az Airbusnak a Párizs melletti Le Bourget-ben tartott légi kiállításon, amelynek az idén is az egyik legfontosabb témája az Airbus és a Boeing közti, rendelésekért folytatott harc. McNerney pár nappal ezelőtt még kételkedett a versenytárs újratervezett A350-es típusának a sikerében, azonban, mint mondja: "Az Airbus jól végezte a dolgát".
Az európai repülőgépgyártónak ugyanis korábban pár elégedetlen vásárló miatt át kellett terveznie a hosszabb távolságokra gyártott A350-est. A repülőgépek lízingelése terén a világon a legnagyobb vállalat, az IFLC például 16 darab A350-est vásárolt, ezek azonban nem feleltek meg a cég elvárásainak. Az Airbus ennek ellenére több megrendelést is kapott más vevőktől az újratervezett típusból. Az orosz Aeroflot például 22 vásárlását jelentette be a légikiállításon, összesen 4,4 milliárd dollár értékben, az indiai Kingfisher Airlines és a líbiai Afriqiyah Airways további 56 darab A350 XWB rendelésére írt alá szándéknyilatkozatot.
Az Airbus összességében már eddig is sikeresnek könyvelheti az idei légikiállítást. Szerdáig az Egyesült Arab Emírségek társasága, az Etihad Airways négy A340-600-as, öt A330-200-as személy- és három A330-200-as teherszállító gépet rendelt a gyártótól, összesen 2,2 milliárd dolláros listaáron. Líbia nemzeti légivállalata, a Libyan Airlines 15 Airbus-gépre írt alá megrendelést, ebből öt A350-esre. A szintén gépek lízingelésével foglalkozó CIT csoportnál is öt A350 XWB talált gazdára, amelyekkel együtt 32 járművet vásárol a cég az Airbustól. Emellett az EADS leányvállalata 30 milliárd dolláros megrendelést nyert el a Boeing elől, ez a szakértők számára is meglepetés volt: a Quatar Airways 17, a US Airways 10 millió dollárért vásárol az új A350-esből, annak ellenére, hogy a nagy volumenű megrendelésre a Boeing számított.
A Boeing is kaszált
Az amerikai gyártó ennek ellenére versenytársa nyomába eredt. A legnagyobb rendelést az ILFC lízingvállalattól kapta, amelynek a megállapodás szerint 63 gépet szállít listaáron, 8,8 milliárd dollár értékben. Ebből 50 darab 787-es Dreamliner típus, amelyek szállítását 2010-17-ig vállalta az amerikai gyártó. A szerződéssel az ILFC a legnagyobb felvásárlója lett a Boeing-787-es Dreamliner családjának. Az AirFrance-KLM 737-700-as és 777-300-as rendelései 2,7 milliárd dollárt tesznek ki, ez azért érdekes, mert a francia államnak az Airbusban és az AirFrance-KLM-ben is vannak érdekeltségei.
Csillapodó kereslet
A jövőre vonatkozóan McNerney megerősítette az Airbus értékesítési prognózisát, miszerint az új repülőgépekre való kereslet a közeljövőben várhatóan csökken. Ennek ellenére mindkét gyártó nagyobb megrendelésre számít az idén és 2008-ban is, jórészt a nagy amerikai légitársaságoktól, valamint európai cégektől, mint a Lufthansa és a British Airways. Amerikai sajtóértesülések szerint a Delta máris 125 gépmadár vételét irányozta elő, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy a Boeing vagy az Airbus kapja-e az évtized rekordszállítását.
A magyar piacon jelen lévő cégek közül a hagyományos légitársaságok többsége Boeinget használ; a Malév például már befejezte flottájának lecserélését, ugyanakkor négy CRJ gépére még nem talált vevőt. A diszkontcégek vagy csak Boeing- 737-eseket, vagy az Airbusnál az A319-320-as családot részesítik előnyben.