Nadrágszíjhúzás a világ nagy autógyárainál

2008.12.03. 06:50
Sorra jelennek meg a hírek, hogy milyen költség- és termeléscsökkentéssel reagálnak a világ autógyártói a pénzügyi világválság okozta helyzetre.

Az autógyártók közül arányaiban talán a legjelentősebb létszámcsökkentést jelentette be a brit Aston Martin luxusautó-gyártó, amely létszámának egyharmados csökkentésére készül. A több James Bond-film főhősének autóját gyártó vállalat 300 főmunkaidős és 300 ideiglenesen foglalkoztatott alkalmazottjától készül megválni 1850 fős létszámából. Emellett január 19-éig meghosszabbítják a termelés karácsonyi leállítását. 2007-ben összesen 7300 autót adott el a társaság, míg 2008-ban várhatóan csak 6500-at fog.

A kecskeméti beruházását jövőre elkezdő Daimler AG háromról négy hétre hosszabbítja karácsonyi leállását, ezenkívül február közepén, a karneváli szezonban további egyhetes gyártási szünetet iktat be. Martin Daum, a Daimler gyárigazgatója a német Automobilwoche hetilapnak azt nyilatkozta, hogy a vállalat idén a tavalyinál 30 százalékkal kevesebb autót gyárt.

A Toyota Motor Corp., a világ legnagyobb autógyártója tíz százalékkal csökkenti 8700 japán menedzsere idei bónuszát, valamint két-két napra leállítják a termelést két olyan japán gyárban, amelyek Lexus luxusautókat állítanak elő.

A három detroiti autógyártó márkáinak megritkítását, további költségcsökkentést, illetve termékszerkezetének módosítását - a kevesebbet fogyasztó autók előtérbe helyezését - ígéri a törvényhozás tagjainak cserébe azért, hogy megkapja hozzájárulásukat az ágazat több tíz milliárd dolláros állami támogatásához - szivárogtatták ki a kongresszusi meghallgatás előtt. A Ford ismét megszellőztette a svéd Volvo eladásának lehetőségét, a GM az amerikai a Saturn és Pontiac, illetve a svéd Saab márkát áldozhatja fel. A Chryslernek semmi sincs a kezében, legfeljebb komolyabb együttműködést ígérhet más autógyártókkal, például a japán Nissannal, amely személyautókat fog gyártani amerikai szektortársának.