Az édes üdítőitalokat általában vodkával, rummal vagy tequilával keverik, és a problémát az jelenti, hogy a fiatalok alulbecsülik ezen italok hatásait, különösen az autóvezetőkre leselkedő veszélyeket - figyelmeztetnek szakemberek. Az ittas vezetés okozta autóbalesetek áldozatainak egyharmada a 15 és 24 év közötti korosztályból kerül ki Ausztriában. Más országokban is hasonlóan elgondolkodtatók az adatok.
Franciaországban, ahol már 1996-ban adót vetettek ki az alkoholos üdítőitalokra, az ilyen balesetek áldozatainak egynegyede 18 és 24 év közötti. Németországban épp a múlt héten vetettek ki üvegenkénti 80-90 eurócentes új adót az ilyen italokra. Az államkasszába befolyt összeget, amelyet az idén ötmillió euróra becsülnek, alkoholizmus elleni küzdelemre és a drogmegelőzésre kívánják fordítani. A német helyzetet többen katasztrofálisnak tartják, a 16-17 évesek 52 százaléka ugyanis rendszeres alkopopfogyasztó, míg WHO-adatok szerint a nemzetközi átlag mintegy 15 százalék ebben a korban.
Az alkoholos üdítőitalok az 1990-es években jelentek meg Európában, és Belgiumban, Dániában, Francia-, Németországban, illetve az Egyesült Királyságban adnak el belőlük a legtöbbet. Fő jellemzőjük, hogy teljesen elrejtik az alkohol ízét. A The Guardian brit lap találóan azt írta, hogy olyan szénsavas üdítők, amelyek az ízlelőbimbó kikerülésével juttatják az alkoholt a vérkeringésbe.