Drágábban adják az autót a feketéknek

2001.07.05. 10:47
Egy felmérés szerint az Egyesült Államokban a feketék drágábban jutnak részletre vásárolt autóikhoz, mint a fehérek, függetlenül anyagi helyzetüktől vagy hitelképességüktől. A legátfogóbb vizsgálat a Nissan esetében készült, de még nem tudni pontosan, mi okozza a statisztikailag szignifikáns eltérést. A feketék érdekeit védők több autógyártó ellen is keresetet nyújtottak be, a cégek visszautasítják a vádakat.
A kutatók 33 állam Nissan-kereskedéseinek adatait elemezték. 300 ezer, 1993 márciusa és 2000 szeptembere között aláírt hitelszerződést vizsgáltak meg, és azt találták, hogy például Wisconsinban a feketék átlagosan nyolcszáz dollárral fizetnek többet, de a legjobb eredményt produkáló Connecticutban is 245 dollár a különbség - közölte a New York Times.

Nem csak japán gyártók tűnnek sárosnak

A vizsgálatot azok rendelték meg, akik a Nissan ellen faji diszkrimináció miatt nyújtottak be keresetet Nashville-ben. Ugyanilyen eljárás folyik a General Motors, a Ford, a DaimlerChrysler és a Toyota ellen is, de a fentihez hasonló méretű, a felperesek állításait alátámasztó vizsgálat eddig még csak a Nissan esetében készült.

Nem rasszisták, csak többet fizettetnek

A cégek kategorikusan elutasítják a vádakat, igaz, a felperesek sem állítják, hogy az anyavállalatok rasszisták volnának. Azt viszont igen, hogy a cégek hitelpolitikája valamilyen módon mégis csak a fehéreket részesíti előnyben, no és persze ehhez jön egy sor, a feketéket következetesen nagyobb hitelkamattal sújtó kereskedő.

Jól megszedték magukat a kereskedők

A gyártók hitelügyekkel foglalkozó leányvállalatai általában megengedik az eladóknak, hogy saját belátásuk szerint néhány százalékkal lejjebb vagy följebb nyomják a hitelkamatot. A feketékre kivetett extrakamatból '90 óta a Nissan becslések szerint 210 millió dollárost hasznot húzott, a kereskedők ennek körülbelül háromszorosát.

Ne a dílerek döntsenek a kamatról!

A felperesek azt szeretnék elérni, hogy a delikvens bőrszínét nem ismerő autógyártók, illetve bankjaik döntsenek a részletfizetésekről, ne pedig a kisvárosi, esetenként a helyi Ku Klux Klan sorait erősítő dílerek. A gyártók szerint szükség van az eladók által kivethető pluszkamatokra, és tagadják, hogy közük lenne a dílerek döntéseihez. Az Igazságügyi Minisztérium azonban a cégekkel szemben foglalt állást, és kimondta, hogy a vállalatok felelősek a kereskedők tetteiért.

Egy korábbi vizsgálat eredményei
A Nissan elleni keresetet már három éve benyújtották, és már egy akkor végzett, a mostaninál kisebb mintát használó elemzés is kimutatta, hogy a fekete vásárlók 72 százalékát extrakamattal sújtották, míg a fehérek közül csak 46 százalékot, és a feketékre kivetett kamatok szignifikánsan magasabbak voltak a fehérekre kivetettnél. A legjobb hitelképességűnek ítélt fekete jelentkezőknek csak 15 százaléka kapott különlegesen kedvezményes hitelajánlatot, míg a fehéreknek 32 százaléka. A kutatók megvizsgáltak minden olyan lehetőséget, ami a Nissan szerint az eltérést okozhatta, de nem találtak kielégítő magyarázatot. Ian Ayres, a Yale jogtanára szerint a feketék ritkábban kerülnek a legmagasabb hitelosztályba, gyakrabban választanak hosszú lejáratú kölcsönt, gyakrabban vesznek használt autót, és ez okozza az eltérést - bár a professzor szerint ez sem igazolja a kereskedők viselkedését.