A kutatók 33 állam Nissan-kereskedéseinek adatait elemezték. 300 ezer, 1993 márciusa és 2000 szeptembere között aláírt hitelszerződést vizsgáltak meg, és azt találták, hogy például Wisconsinban a feketék átlagosan nyolcszáz dollárral fizetnek többet, de a legjobb eredményt produkáló Connecticutban is 245 dollár a különbség - közölte a New York Times.
Nem csak japán gyártók tűnnek sárosnak
A vizsgálatot azok rendelték meg, akik a Nissan ellen faji diszkrimináció miatt nyújtottak be keresetet Nashville-ben. Ugyanilyen eljárás folyik a General Motors, a Ford, a DaimlerChrysler és a Toyota ellen is, de a fentihez hasonló méretű, a felperesek állításait alátámasztó vizsgálat eddig még csak a Nissan esetében készült.
Nem rasszisták, csak többet fizettetnek
A cégek kategorikusan elutasítják a vádakat, igaz, a felperesek sem állítják, hogy az anyavállalatok rasszisták volnának. Azt viszont igen, hogy a cégek hitelpolitikája valamilyen módon mégis csak a fehéreket részesíti előnyben, no és persze ehhez jön egy sor, a feketéket következetesen nagyobb hitelkamattal sújtó kereskedő.
Jól megszedték magukat a kereskedők
A gyártók hitelügyekkel foglalkozó leányvállalatai általában megengedik az eladóknak, hogy saját belátásuk szerint néhány százalékkal lejjebb vagy följebb nyomják a hitelkamatot. A feketékre kivetett extrakamatból '90 óta a Nissan becslések szerint 210 millió dollárost hasznot húzott, a kereskedők ennek körülbelül háromszorosát.
Ne a dílerek döntsenek a kamatról!
A felperesek azt szeretnék elérni, hogy a delikvens bőrszínét nem ismerő autógyártók, illetve bankjaik döntsenek a részletfizetésekről, ne pedig a kisvárosi, esetenként a helyi Ku Klux Klan sorait erősítő dílerek. A gyártók szerint szükség van az eladók által kivethető pluszkamatokra, és tagadják, hogy közük lenne a dílerek döntéseihez. Az Igazságügyi Minisztérium azonban a cégekkel szemben foglalt állást, és kimondta, hogy a vállalatok felelősek a kereskedők tetteiért.
Egy korábbi vizsgálat eredményei
| |
A Nissan elleni keresetet már három éve benyújtották, és már egy akkor végzett, a mostaninál kisebb mintát használó elemzés is kimutatta, hogy a fekete vásárlók 72 százalékát extrakamattal sújtották, míg a fehérek közül csak 46 százalékot, és a feketékre kivetett kamatok szignifikánsan magasabbak voltak a fehérekre kivetettnél. A legjobb hitelképességűnek ítélt fekete jelentkezőknek csak 15 százaléka kapott különlegesen kedvezményes hitelajánlatot, míg a fehéreknek 32 százaléka. A kutatók megvizsgáltak minden olyan lehetőséget, ami a Nissan szerint az eltérést okozhatta, de nem találtak kielégítő magyarázatot. Ian Ayres, a Yale jogtanára szerint a feketék ritkábban kerülnek a legmagasabb hitelosztályba, gyakrabban választanak hosszú lejáratú kölcsönt, gyakrabban vesznek használt autót, és ez okozza az eltérést - bár a professzor szerint ez sem igazolja a kereskedők viselkedését.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!