A válság a világ legnagyobb autógyártóját is igen érzékenyen érintette, japán médiaértesülések szerint az októbertől márciusig terjedő időszakban a Toyota vesztesége elértheti a 100 milliárd jent (1.11 milliárd dollárt). A borús kilátások miatt igen valószínű, hogy jövedelemvárakozásait ismét lefelé módosítja az autóóriás.
Jövő héttől az olajár is emelkedhet
Az autóipar még ki sem heverte, hogy Amerikában a Szenátus nem fogadta el, hogy állami forrásokból 14 milliárd dollárt fordítsanak a három legnagyobb autógyártó (GM, Ford, Chrysler) megmentésére, szerdán újabb sokk érheti a szektort. Az OPEC ugyanis ekkor tartja ülését, melynek alkalmával az olajárak további zuhanásának megfékezése érdekében valószínűleg a kitermelés jelentős csökkentéséről dönt. Ez azonban előreláthatólag még inkább elveszi az emberek kedvét attól, hogy autóba üljenek.
Az üzemanyagárak esetleges újbóli emelkedése azonban csak egy a világszerte 50 millió embert foglalkoztató autógyártókat sújtó csapások közül. A magas energiaárak mellett a fogyasztói bizalom folyamatos romlása is igen kedvezőtlen hatással van a szektorra.
Állami segítségre vár a Renault
Az autóipari problémák gyors megoldódására nem számíthatunk, a mélypontot ugyanis még nem értük el - nyilatkozta Carlos Ghosn, a Renault egyik vezetője a Le Figaro és a La Tribune nevű francia lapoknak. Az autószektor jelentősen függ a hitelektől, ezért a pénzpiaci problémák enyhüléséig az autógyártók sem számíthatnak számottevő javulásra - tette hozzá.
Ghosn bízik abban, hogy a politikusok megértették, hogy a helyzet mennyire súlyos. Sergio Marchionne, a Fiat elnöke szerint hosszú távon a jelenlegi 50 autógyártóból mindössze 6 maradhat életben, és a következő hetekben ennek megfelelően hozzák meg döntéseiket. Ghosn az állami beavatkozást igen fontosnak tartja, hiszen csak ennek segítségével oldódhatnak meg a szektor likviditási problémái. (Az Európai Autógyártók Szövetsége - melynek elnöke 2009-ben Ghosn lesz - 40 milliárd eurós segítséget kért az Uniótól.)