Óvatosan derűlátók az autóipari vezetők

2004.01.05. 08:56
A világ autóipari vállalatainak vezetői szerint 2004 a nyereség szempontjából jobb lesz 2003-nál, de igazi fellendülést még nem hoz.
A világ autóipari vállalatainak vezetői szerint 2004 a nyereség szempontjából jobb lesz 2003-nál, de igazi fellendülést még nem hoz - derül ki abból a felmérésből, amelyet KPMG könyvvizsgáló cég végzett amerikai, európai és ázsiai autó- és autóalkatrész-gyártók körében.

Egyre több az új modell

A múlt évet csak az ázsiai vállalatok tarthatják sikeresnek, európai és amerikai riválisaik küszködtek a gyenge kereslettel, kénytelenek voltak lenyomni költségeiket és tetemes ösztönzőket nyújtani a vevőknek. Idén a gyártók többsége arra számít, hogy javul a nyeresége, de az általános vélekedés szerint a jelenlegi cikluson belül 2006 lesz a legjobb év. Az egy évvel korábbi 48 százalék után most már csak a megkérdezettek 38 százaléka jósolja azt, hogy az ösztönzők növekedni fognak.

A többség úgy véli, az amerikai autógyárak idén tovább fognak veszíteni globális és hazai piaci részesedésükből, mégpedig elsősorban az ázsiaiak javára. A tegnap megnyílt detroiti autószalonon mindenesetre még a három hazai nagy, a General Motors, a Ford és a DaimlerChrysler amerikai fele dominál negyven új vagy megújított járművel, míg a külföldiek 23 új modellt állítottak ki.

Az általános tendencia az, hogy a gyártók egyre több piaci szegmensben megjelenve és az egyes modellek egyre több változatát kínálva próbálnak helyt állni a gyilkos versenyben. Az elmúlt 13 évben a vállalatok évente átlagosan 34 új modellt hoztak ki az amerikai piacon, ám elemzők szerint idén ez a szám már 52 lesz, 2006-ban pedig 70 fölé nő. Bár az amerikai vállalatok sok mindent ellestek a japánoktól a termelékenység és a minőség javítása terén, valószínűtlen, hogy meg tudnák állítani az utóbbiak nyomulását. A nyolcvanas évek közepe óta mostanáig a japánok 24-ről 40 százalékra emelték piaci részesedésüket az USA-ban, s a növekedési trend aligha szakad meg egyhamar.