Rosszabbul élünk, de több autót veszünk

2007.02.16. 07:39
Januárban 17 százalékkal több új autót adtak el, mint tavaly decemberben, a növekedés a kelet-közép európai régiónak köszönhető, Németországban például visszaesett a piac. Magyarországon az idei január 6,6 százalékkal növekvő autóeladásokat hozott 2006 első hónapjához képest.

Az európai autópiacon idén januárban 1,29 millió új autó talált gazdára, ami 1,1 százalékkal több, mint 2006 januárjában, az elmúlt év decemberéhez képest pedig 17 százalékos növekedést mutat. Az emelkedés jórészt a 17 százalékkal bővülő kelet-európai autópiacnak köszönhető, ugyanis a nyugat-európai eladások stagnáltak.

Németországban - minden bizonnyal az év eleji áfaemelés miatt - több mint tíz százalékkal zsugorodott a piac, ami több mint 20 ezerrel kevesebb autó eladását jelenti az egy évvel korábbihoz képest, miközben Izland közel 35 százalékos visszaesése mindössze 500 autós csökkenést jelent. Hasonlóan csalóka a százalékos összehasonlítás a 95 százalékkal megugró lett, a 62 százalékkal bővülő litván és a 46 százalékkal növekvő észt piacot tekintve, mivel ezek csak Lettország esetében jelentenek ezernél több autóval bővülő értékesítést, a lengyel eladások több mint 21 százalékos növekedése viszont plusz négyezer autó piacra kerülését takarja. Magyarországon az idei január 6,6 százalékkal növekvő autóeladásokat hozott 2006 első hónapjához képest.

Nyert a Toyota

A márkák összehasonlításából a Toyota jön ki a legjobban, amely európai szinten 21 százalékkal, 82,4 ezerre növelte eladásait, amivel 5,2-ről 6,3 százalékra emelte piaci részesedését, és ezzel megelőzte a DaimlerChryslert. Magyarországon januárban 11 százalékkal kelt el több Toyota, mint egy évvel korábban, amivel 7,1 százalék a márka piaci részesedése. A General Motors 7,6, a Fiat pedig 5,2 százalékkal bővítette európai értékesítését. Szakértők szerint a Toyota a kiváló minőség iránti igénynek, a GM pedig az Astra és a Corsa "jópofa" reklámjainak köszönheti sikereit.

A hónap két legnagyobb vesztese a Volkswagen és a Renault-csoport (Renault és Dacia) volt, az előbbi 4,2, az utóbbi 7,9 százalékkal adott el kevesebb autót. A Volkswagenen belül a Skoda plusz 18 százalékot produkált, míg a Seat mínusz 7,2-t, a VW értékesítése pedig 9,1 százalékot esett.