Leépítéshullám az autógyáraknál

2008.10.07. 07:49
Már nem csupán a fejlett országok autópiacának zsugorodásával kell számolniuk az autógyártóknak, hanem néhány feltörekvő ország eddig kárpótlást kínáló bővülésének megakadásával is.

A pénzügyi válság miatt vége az orosz autóértékesítések évi 25-35 százalékos bővülésének - jó, ha az egy számjegyű növekedés fennmarad jövőre -, Kínában pedig augusztusban 6,3 százalékkal kevesebb új autó talált gazdára, mint egy évvel korábban. 2005 februárja óta először fordult elő, hogy a világ legnépesebb országában nem bővül az autópiac.

A Toyota Motor Corp., a féléves adatok alapján a világ legnagyobb autógyártója nullaszázalékos hitelakció indításával válaszol arra, hogy az USA-ban szeptemberben több mint 30 százalékkal zuhantak eladásai. Bob Carter, a társaság Toyota márkáért felelős ágazatának amerikai vezetője szerint a Toyota Financial Services képes finanszírozni az akciót.

A General Motors Corp., a világ második legnagyobb gyártója a múlt pénteken közölte, hogy december végén megszünteti a termelést abban a hobbiterepjárókat előállító ohiói gyárban, amelyet korábban 2010 nyaráig akartak üzemeltetni. Emiatt 1100 ember kerülhet idő előtt az utcára. A Ford cégcsoportjába tartozó Volvo szintén a múlt héten jelentette be egy belgiumi és egy svédországi üzeme bezárását, ami 1400 alkalmazott elbocsátásával jár.

A Volkswagen AG (VW), Európa legnagyobb autógyártója és a Peugeot-Citroën SA, a kontinens második helyezettje szlovákiai üzemeiben korlátozza a termelést, a VW-hez tartozó Skoda pedig tegnap jelentette be, hogy a korábban közölt két nap helyett október végén egy hétre leállítja a termelést, és lehet, hogy a szokásos kéthetes karácsonyi szünet is hosszabb ideig fog tartani. Így 13 ezerrel kevesebb autót állítanak elő.

A Renault SA vezérigazgatója, Carlos Ghosn tagadta, hogy társasága a Chrysler felvásárlásával bővítené a Nissannal kialakított szimbiózisát, mint mondta: a jelen gazdasági helyzetben minden ilyen kezdeményezés befagyott. A BMW AG vezérigazgatója, Norbert Reithofer szerint a hitelválság lemorzsolja a használt autók maradék értékét, ami megnehezíti az újak eladását. Ezért kellett a BMW-nek csökkentenie 2008-as profit-előrejelzését. Közben a válság elérte a beszállítókat is: a Bridgestone Corp., a világ legnagyobb gumiabroncsgyártója korlátozza a személyautó-gumik termelését.