Ázsiában kárpótolná magát a Ford

2008.01.09. 08:02
A Ford Motor Co. bejelentette, hogy 500 millió dollárt fordít indiai gyárának fejlesztésére. A következő két évben a jelenlegi évi 50 ezer darabos autógyártási kapacitást 200 ezerre növelik, a motorgyártásét pedig 100 ezerről 250 ezerre emelik.

A bővítés ideje alatt kifejlesztenek egy új, olcsó - a tervek szerint 300-400 ezer rúpiába (7600-10 100 dollár) kerülő - kisautót is, mivel az ilyen modellekre van a legnagyobb kereslet az országban.

Az amerikai autógyártó 2007-ben mindössze 40 ezer autót tudott értékesíteni Indiában, aminek a cégvezetés szerint az a legfőbb oka, hogy nem kínálnak négyszemélyes miniautót, s ezért az első családi autójukat kereső vevőket nem tudják kiszolgálni.

Később azután ezek közül sok hű marad az eredetileg választott márkához, például a Suzuki többségi tulajdonában lévő Marutihoz, illetve a dél-koreai Hyundaihoz. A Ford az elmúlt években növelte jelenlétét Kínában és Délkelet-Ázsiában, és növekedésének legnagyobb részét ezeken a piacokon érte el.

A vállalat tavaly kezdte meg egy kisautó gyártását Kínában és 500 millió dolláros befektetéssel épít üzemet Thaiföldön. Ugyanakkor a cégnek azzal kell számolnia, hogy minden versenytársa az övéhez hasonló terveket dédelget. A Toyota és a Reanult-Nissan például már dolgozik 7000 dolláros autója kifejlesztésén és szintén növeli gyártási kapacitásait a térségben. Indiában a General Motors (GM) új üzemet épít és a Suzuki sem akarja feladni piaci dominanciáját, ezért jelentős befektetéssel bővíti a Maruti gyárait.

A Ford tavaly már nemcsak globális szinten, hanem hazai piacán, az Egyesült Államokban is a harmadik helyre szorult a GM és a Toyota mögött, miután eladásai az év folyamán 12 százalékkal csökkentek, míg a Toyota 2,7 százalékkal több autót értékesített.