Több régiós országban is számottevő tevékenységet csupán hat bankcsoport fejt ki: az ausztriai Erste és Raiffeisen, az olasz UniCredit és Intesa Sanpaolo, a belga KBC, illetve az OTP Bank – állítja a felmérés. Ezen szereplők saját tőkére vetített megtérülése átlagosan mindössze 17 százalék, vagyis hatékonyság tekintetében is elérhető még javulás.
Az elemzés kitért a potenciális ügyfelek magas számára is, hiszen Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna 29 millió polgára nem vesz igénybe semmilyen banki szolgáltatást.
Az EFMA tanulmányának megállapításaival egybecsengenek a GfK Piackutató Intézet által a közelmúltban végzett felmérés eredményei is. E szerint a hazai felnőtt lakosság átlagosan 74 százaléka volt tavaly banki ügyfél: ez az arány lényegesen alacsonyabb a Nyugat-Európában tapasztalható helyzethez hasonlítva, de hazánk e tekintetben sok kelet-európai országtól is lemaradt.
A banki ügyfelek aránya ráadásul nem is növekszik jelentősen: egy évvel korábban ez az arány 72 százalékos volt. A GfK adatai szerint a banki ügyfelek aránya a 30–39 évesek között a legmagasabb, közel 90 százalékos Magyarországon. Ami a nemzetközi helyzetet illeti: Németországban és Ausztriában a felnőtt lakosság közel 100 százaléka banki ügyfél. A magyarnál is fejletlenebb azonban a banki kultúra többek között Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában.