Építsenek vezetéket
Az olajcégek kénytelenek visszafogni a vásárlásokat a spanyol, olasz, francia és német olajfinomítók számára, mivel 20-25 napos csúszással kell számolniuk. Az orosz olajtermelő cégek kénytelenek voltak leállítani a szállítást a Fekete-tengerhez vezető egyik csővezetéken, mivel az ottani tárolók megteltek, és az olajat egyelőre nem tudják a tartályhajókba tölteni.
A boszporuszi szorosban, amely az orosz olaj egyik legfőbb exportútvonala, hagyományosan gyakoriak a torlódások és csúszások, de idén a problémákat tetézi, hogy a finomítók március óta nem tudják iraki nyersolajjal pótolni a kiesést a Kirkukból szállító csővezeték elleni támadások miatt. A finomítóknak mindez jelentős pluszkiadással jár, hiszen a veszteglő tankhajók bérlésére a korábbinak több mint háromszorosát kénytelenek költeni, miközben az olajárak 50 százalékkal magasabbak az átlagosnál.
Egyes olajcégek és diplomaták szerint a török hatóságok azért tiltották meg az éjszakai áthajózást a szoroson, mert ki akarják kényszeríteni, hogy az olajvállalatok szárazföldi vezetéket építsenek Törökországban, és fel kívánják gyorsítani az Azerbajdzsánból kiinduló olajvezeték építését. A török kormány, mint Hilmi Guler energiaügyi miniszter a múlt héten kijelentette, ellene van annak, hogy a Boszporusz olajvezetékként működjék.
A tartályhajó-forgalom folyamatosan emelkedik, ami növeli a biztonsági és környezetvédelmi kockázatokat. E kockázatok általános vélemény szerint valóban nagyok, sokak véleménye szerint bármikor bekövetkezhet a katasztrófa. A hajók Isztambul mellett is elhaladnak, márpedig a város a tapasztalatok szerint nem tekinthető biztonságosnak.