Korábbi felmérések a fogyasztók értékelésére építettek, de az Interbrand módszere ennél jóval bonyolultabb: kiszámolják, hogy a márka mekkora bevételt hoz a gyártónak, számításba veszik, hogy a bevétel mennyiben köszönhető a névnek, mennyire lehet stabil a jövőben, és mindez mekkora értéket képvisel ma.
Kimaradtak az antiglobalisták és a titkolózók
A listára csak olyan termékek kerültek fel, amelyek legalább húsz százalékát külföldön értékesítik - így maradt ki például a Gatorade. Feltétel volt az is, hogy elég nyilvánosan hozzáférhető cégadat álljon rendelkezésre - ezért nem lehet a listán a CNN, a BBC, a Mars és a Visa. A légitársaságok azért nem szerepelhetnek az értékelésben, mert a légiközlekedésben az utasok gyakran nem választhatnak szabadon a társaságok között.
A per betett a Microsoftnak
Az Interbrand által 2000-ben vizsgált 74 márkanév több mint fele vesztett értékéből. A Coca-Cola (69 milliárd dollár) a kutatók szerint a Pepsivel (6,2 milliárd) folytatott harcban vesztett öt százalékot, de így is első helyre került, míg riválisa csak 44. A Microsoft (65 milliárd) került a második helyre, de ha az antitröszt-eljárások miatt nem veszít hét százalékot értékéből, valószínűleg első helyen végez.
Szégyenkezhet a Ford és a Xerox, divatba jött a Starbucks
A dotkom-válság a listán is meglátszik: a 76. Amazon (3,1 milliárd) és az 59. Yahoo! (4,4 milliárd) is 31 százalékot vesztett értékéből. A nyolcadik Ford (30 milliárd) is nehéz évet zárt: a sajtó több száz terepjáró felborulása és számos sofőr halála után a Firestone-Ford vitától volt hangos: a név értéke 17 százalékot esett. Legrosszabbul a Xerox ( 6 milliárd) járt, a név értéke 38 százalékot zuhant - az Interbrand szerint többek között az erős verseny, az átláthatatlan könyvelés okolható az eredményért. A legnagyobb ugrást, 32 százalékkal a Starbucks kávézólánc könyvelheti el, amely húsz év alatt 18-ról 4435-re növelte kávéházainak számát, és alkalmazottait részvényopcióval biztatja a vendégek megfelelő kiszolgálására.
Tudta, hogy a Bacardi az ősi bermudai név?
A listán 59 amerikai márka, nyolc német, hat-hat japán és brit, négy svéd és francia, három svájci és olasz, két holland szerepel. Egy-egy névvel képviselteti magát Finnország, Dél-Korea (Samsung, 6,3 milliárddal a 42.), Írország (Guiness 1,3 milliárd, 94.), Dánia (Carlsberg, 1 milliárd, 97.) és a Bermuda-szigetek (Bacardi, 3,2 milliárd, 75.). Az első tíz amerikai közé csak a Nokia (35 milliárd) tudott befurakodni, a második tízesbe a Mercedes (21,7 milliárddal a 12.), a Toyota (18,5 milliárddal a 14.) és a Sony (15 milliárddal a 20.) fért be.
Kilencedik Magyarország, tizedik a Sony, az Algopyrin lenyomta a Milkát
| |
Megbízható adatok hiányában Magyarországon nem készült a "brandek" pénzbeli értékét megbecsülő felmérés, de a fogyasztók márkaismeretét, a márkák népszerűségét már nálunk is vizsgálták - mondta kérdésünkre Kecskeméti Attila kutató. A Young & Rubicam reklámügynökség 2001-es vizsgálata szerint a húsz legmegbecsültebb brand közül tizennégy hazai. A válaszadóknak negyvennyolc tulajdonsággal kellett azonosítani egy-egy márkát. A kérdőívbe minden olyan név bekerült, ami a magyar emberek életében fontos lehet, a mosóporoktól a valutákig. Az összeállítók megpróbálták egészséges elegyét venni a külföldi és a hazai neveknek, végül 1057 márka méretetett meg. A Kreatívban megjelent lista szerint 1. a Pick, 2. Trappista, 3. Herendi, 4. Zsolnay, 5. RTL Klub, 6. Rama, 7. Adidas, 8. Vénusz, 9. Magyarország, 10. Sony, 11. Hollóházi, 12. Algopyrin, 13. Lipton, 14. Milka, 15. Tokaji, 16. Boci, 17. Nivea, 18. Nestlé, 19. Piros Arany, 20. Delma.
|
|
A 100 legjobb cég
| |
Helyezés, márkanév |
2001-es érték (milliárd dollár) |
2000-es érték (milliárd dollár) |
változás (%) |
ország |
1 COCA-COLA |
68.95 |
72.54 |
-5 |
U.S. |
2 MICROSOFT |
65.07 |
70.20 |
-7 |
U.S. |
3 IBM |
52.75 |
53.18 |
-1 |
U.S. |
4 GE |
42.40 |
38.13 |
11 |
U.S. |
5 NOKIA |
35.04 |
38.53 |
-9 |
Finnország |
6 INTEL |
34.67 |
39.05 |
-11 |
U.S. |
7 DISNEY |
32.59 |
33.55 |
-3 |
U.S. |
8 FORD |
30.09 |
36.37 |
-17 |
U.S. |
9 McDONALD'S |
25.29 |
27.86 |
-9 |
U.S. |
10 AT&T |
22.83 |
25.55 |
-11 |
U.S. |
11 MARLBORO |
22.05 |
22.11 |
0 |
U.S. |
12 MERCEDES |
21.73 |
21.11 |
3 |
Németország |
13 CITIBANK |
19.01 |
18.81 |
1 |
U.S. |
14 TOYOTA |
18.58 |
18.82 |
-1 |
Japán |
15 HEWLETT-PACKARD |
17.98 |
20.57 |
-13 |
U.S. |
16 CISCO SYSTEMS |
17.21 |
20.07 |
-14 |
U.S. |
17 AMERICAN EXPRESS |
16.92 |
16.12 |
5 |
U.S. |
18 GILLETTE |
15.30 |
17.36 |
-12 |
U.S. |
19 MERRILL LYNCH |
15.02 |
NA |
NA |
U.S. |
20 SONY |
15.01 |
16.41 |
-9 |
Japán |
21 HONDA |
14.64 |
15.25 |
-4 |
Japán |
22 BMW |
13.86 |
12.97 |
7 |
Németország |
23 NESCAFE |
13.25 |
13.68 |
-3 |
Svájc |
24 COMPAQ |
12.35 |
14.60 |
-15 |
U.S. |
25 ORACLE |
12.22 |
NA |
NA |
U.S. |
26 BUDWEISER |
10.84 |
10.69 |
1 |
U.S. |
27 KODAK |
10.80 |
11.82 |
-9 |
U.S. |
28 MERCK |
9.67 |
NA |
NA |
U.S. |
29 NINTENDO |
9.46 |
NA |
NA |
Japán |
30 PFIZER |
8.95 |
NA |
NA |
U.S. |
31 GAP |
8.75 |
9.32 |
-6 |
U.S. |
32 DELL |
8.27 |
9.48 |
-13 |
U.S. |
33 GOLDMAN SACHS |
7.86 |
NA |
NA |
U.S. |
34 NIKE |
7.59 |
8.02 |
-5 |
U.S. |
35 VOLKSWAGEN |
7.34 |
7.83 |
-6 |
Németország |
36 ERICSSON |
7.07 |
7.81 |
-9 |
Svédország |
37 HEINZ |
7.06 |
NA |
NA |
U.S. |
38 LOUIS VUITTON |
7.05 |
6.89 |
2 |
Franciaország |
39 KELLOGG'S |
7.01 |
7.36 |
-5 |
U.S. |
40 MTV |
6.60 |
6.41 |
3 |
U.S. |
41 CANON |
6.58 |
NA |
NA |
Japán |
42 SAMSUNG |
6.37 |
5.22 |
22 |
Dél-Korea |
43 SAP |
6.31 |
6.14 |
3 |
Németország |
44 PEPSI |
6.21 |
6.636 |
-6 |
U.S. |
45 XEROX |
6.02 |
9.70 |
-38 |
U.S. |
46 IKEA |
6.01 |
6.03 |
0 |
Svédország |
47 PIZZA HUT |
5.98 |
NA |
NA |
U.S. |
48 HARLEY-DAVIDSON |
5.53 |
NA |
NA |
U.S. |
49 APPLE |
5.46 |
6.59 |
-17 |
U.S. |
50 GUCCI |
5.36 |
5.15 |
4 |
Olaszország |
51 KFC |
5.26 |
NA |
NA |
U.S. |
52 REUTERS |
5.24 |
4.88 |
7 |
Nagy-Britannia |
53 SUN MICROSYSTEMS |
5.15 |
NA |
NA |
U.S. |
54 KLEENEX |
5.09 |
5.14 |
-1 |
U.S. |
55 PHILIPS |
4.90 |
5.48 |
-11 |
Hollandia |
56 COLGATE |
4.57 |
4.42 |
3 |
U.S. |
57 WRIGLEY'S |
4.53 |
4.32 |
5 |
U.S. |
58 AOL |
4.50 |
4.53 |
-1 |
U.S. |
59 YAHOO! |
4.38 |
6.30 |
-31 |
U.S. |
60 AVON |
4.37 |
NA |
NA |
U.S. |
61 CHANEL |
4.27 |
4.14 |
3 |
Franciaország |
62 DURACELL |
4.14 |
5.89 |
-30 |
U.S. |
63 BOEING |
4.06 |
NA |
NA |
U.S. |
64 TEXAS INSTRUMENTS |
4.04 |
NA |
NA |
U.S. |
65 KRAFT |
4.03 |
NA |
NA |
U.S. |
66 MOTOROLA |
3.76 |
4.45 |
-15 |
U.S. |
67 LEVI'S |
3.75 |
NA |
NA |
U.S. |
68 TIME |
3.72 |
NA |
NA |
U.S. |
69 ROLEX |
3.70 |
3.56 |
4 |
Svájc |
70 ADIDAS |
3.65 |
3.79 |
-4 |
Németország |
71 HERTZ |
3.62 |
3.44 |
5 |
U.S. |
72 PANASONIC |
3.49 |
3.73 |
-7 |
Japán |
73 TIFFANY |
3.48 |
NA |
NA |
U.S. |
74 BP |
3.25 |
3.07 |
6 |
Nagy-Britannia |
75 BACARDI |
3.20 |
3.19 |
1 |
Bermuda |
76 AMAZON.COM |
3.13 |
4.53 |
-31 |
U.S. |
77 SHELL |
2.84 |
2.79 |
2 |
Nagy-Britannia |
78 SMIRNOFF |
2.59 |
2.44 |
6 |
Nagy-Britannia |
79 MOET & CHANDON |
2.47 |
2.80 |
-12 |
Franciaország |
80 BURGER KING |
2.47 |
2.70 |
-10 |
U.S. |
81 MOBIL |
2.42 |
NA |
NA |
U.S. |
82 HEINEKEN |
2.266 |
2.22 |
2 |
Hollandia |
83 WALL STREET JOURNAL |
2.18 |
2.19 |
0 |
U.S. |
84 BARBIE |
2.04 |
2.32 |
-12 |
U.S. |
85 POLO/RALPH LAUREN |
1.91 |
1.83 |
4 |
U.S. |
86 FEDEX |
1.89 |
NA |
NA |
U.S. |
87 NIVEA |
1.78 |
NA |
NA |
Németország |
88 STARBUCKS |
1.76 |
1.33 |
32 |
U.S. |
89 JOHNNIE WALKER |
1.65 |
1.54 |
7 |
Nagy-Britannia |
90 JACK DANIELS |
1.58 |
1.48 |
7 |
U.S. |
91 ARMANI |
1.49 |
1.46 |
2 |
Olaszország |
92 PAMPERS |
1.41 |
1.40 |
1 |
U.S. |
93 ABSOLUT |
1.38 |
NA |
NA |
Svédország |
94 GUINNESS |
1.36 |
1.23 |
11 |
Írország |
95 FINANCIAL TIMES |
1.31 |
1.15 |
14 |
Nagy-Britannia |
96 HILTON |
1.24 |
1.48 |
-17 |
U.S. |
97 CARLSBERG |
1.08 |
NA |
NA |
Dánia |
98 SIEMENS |
1.03 |
NA |
NA |
Németország |
99 SWATCH |
1.00 |
NA |
NA |
Svájc |
100 BENETTON |
1.00 |
1.01 |
-1 |
Olaszország |
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!