Nyolcvanmilliós motor, húszezer forintos üzemanyag

2003.01.08. 13:49
Miért nincs üzemanyagcellás motorral szerelt személykocsi? Mert egy erőforrás legalább 375 ezer dollárba kerülne. És miért lehet mégis, hogy csökkennek a költségei? Mert egy gallon benzint az amerikai hadsereg 400 dollárért tud elszállítani például Afganisztánba, úgyhogy talán mégis megéri hidrogénnel szórakozni, így a US Army nagy mennyiségű hibrid- és cellameghajtású teherautó megrendelését tervezi.
Csak maga az üzemanyagcellás erőforrás legyártása darabonként legalább 375 ezer dollárjába - 84,7 millió forintjába - kerül a General Motorsnak. Erre jön rá a motort körülvevő jármű ára. Az újfajta meghajtás ezért egyelőre képtelen volt elterjedni, ám most lehet, hogy a hadsereg óriási megrendelései mégis lendületbe hozzák a fejlesztéseket és jelentősen csökkenhetnek a költségek. (Az ilyen motor hidrogénből és levegőből állít elő elektromos áramot, a folyamat "égésterméke" víz és levegő.)

Hidrogén kell

Az amerikai hadsereg a Forbes magazin szerint 2005-ig 30 ezer darab hibrid (dízel-elektromos) meghajtású teherautót, 2013-ig pedig 80 ezer darab üzemanyagcellás motort tervez vásárolni. Az első szerződéseket most írták alá. Bár az árról nem szivárgott ki semmi, az tudható, hogy egy gallon (4,5 liter) üzemanyag eljuttatása a legtávolabbi harcterekre akár 400 dollárba (90 ezer forintba) is belekerülhet, ami máris gazdaságosabb színben tünteti fel a cellás motort, még akkor is, ha ahhoz hidrogénre van szükség. A cseppfolyós hidrogén szállítása szintén sokba kerül, ám azt a helyszínen is elő lehet állítani vízből, igaz ahhoz is energiára van szükség.

Túl sokat cipelnek

A hadsereg azonban mindenképpen radikálisan csökkenteni akarja a szállított felszerelések súlyát, hiszen Paul Kern géhás tábornok becslése szerint a hadszínterekre mozgatott súlynak csak 20 százalékát teszik ki a harci járművek, a további 80 százalék az olyan kisegészítőké, mint élelem, víz, dízelolaj és lőszer.

Az üzemanyagcellás motorok és áramforrások más, konkrét előnnyel is járnának: a manapság használt dízelgenerátorok nagy méretűek, zajosak és rengeteg hőt fejlesztenek, amit az ellenség aránylag könnyen kiszúrhat. A cella csendes, működéséhez csak hidrogén és levegő kell, melyekből áramot fejleszt, az egyetlen melléktermék pedig a víz.

A japánok már a piacon vannak

Hibrid motorokkal szerelt személykocsikat - ezekben a hagyományos erőforrás mellett egy akkumulátoros elektromos motor is található, amelyet a másik tölt fel, és amely néha "besegít" - évek óta forgalmaz a Toyota és a Honda. A General Motors korábban úgy nyilatkozott, hogy a két motoros megoldás túl drága, de elemzők szerint nemsokára saját hibrid programját fogja bejelenteni.

A GM egyik harci prototípusa egy olyan teherkocsi, amelyet hibrid erőforrás hajt, a raktérben viszont üzemanyagcella található, amely kommunikációs eszközöknek fejleszt majd áramot.