Nem nyelték le a Chivas Regalt

2001.10.24. 15:39
Az utóbbi időben az EU szigorú versenyhatóságai több nagy amerikai cégfúziót is meghiusítottak, most viszont az amerikaiak mondtak nemet arra, hogy a Seagram ismert italmárkáit mintegy 8 milliárd dollárért eladja a francia Pernod Ricardnak és a brit Diageónak.
Hiába jelentette be 2000 decemberében a többek között a Smirnoff vodkát, a Johnnie Walker és a J & B whiskyt, a Bailey's krémlikőrt, a Malibu kókuszos rumot, a Guiness sört, a José Cuervo tequilát gyártó brit Diageo csoport és az ánizsos Pastis 51 és Ricard mellett whiskyjeiről (Wild Turkey, Clan Campbell, Jameson) ismert Pernod Ricard, hogy 5, illetve 3,15 milliárd dollárt összedobva megveszik a Seagram márkáit, az USA versenyhatósága ma nemet mondott az üzletre.

A Seagram rengeteg márkát készít, a legismertebbek a Chivas Regal, a Four Roses, a Martell konyak, a Captain Morgan rum, az Olmeca tequila, a Sandeman sherry és portói, illetve a Mumm pezsgő.

Ketten kisajátítanák a Szabad Világ meggybefőttjeit

Az USA Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (Federal Trade Commision, FTC) ma egyhangúlag úgy határozott, hogy a tranzakció sértené a verseny szabadságát az Egyesült Államok rumpiacán. Mind a Diageo, amely a világ legnagyobb szeszipari cége, mind a Pernod vezetősége azt nyilatkozta, hogy a visszautasítás ellenére dolgoznak az ügy sikeres befejezésén. A francia cég a bevásárlás után az ötödikről a harmadik helyre ugrana a világranglistán.

Nem az a kérdés, hogy lesz-e tranzakció, hanem az, hogy mikor, ám a legkésőbbi dátum december 31-e - mondta magabiztosan Edgar Bronfman Jr., a Seagramet birtokló Vivendi Universal alelnöke.

Risztelnének a Bacardival?

Az FTC azért fordította le imaginárius hüvelykujját, mert az amerikai rumpiacon a Seagram a Captain Morgannel a második, míg a Diageo a Malibuval a harmadik legnagyobb játékos, így a felvásárlás után kettős monopólium - ha teszik duopólium - alakulna ki a piacvezető Bacardival.

Elkelne némi whisky- és rumáldozat

Az EU versenyhatósága májusban áldását adta az ügyletre, míg a kanadai szervezet tegnap azzal a feltétellel mondott igent, hogy a Diageo eladja a Gibson's Finest whiskymárkát. Iparági források szerint a Diageo az alkudozás során felajánlott az FTC-nek, hogy megválik a Myers Rumtól.

A szakértők szerint a bevásárlás a Chivas Regalra ácsingózó Pernod Ricardnak fontosabb, mint a briteknek, akiknek bevétele 4.5 százalékkal emelkedne a franciák 20-25 százalékával szemben.