Cigarettaeső iskolásokra
Az egyik hirdetésben például cigarettaeső hullott iskolás gyermekekre, miközben a narrátor azt mondta: minden évben félmillió új dohányosra van szükségünk, hogy az üzlet továbbra is jól menjen, ezért kell cigarettát eladnunk a gyermekeiteknek.
Az ügy elbírálása attól függ, hogy a hirdetéseket állami üzenetnek vagy kikényszerített hirdetésnek minősítik. A dohánygyárak szerint a hirdetések kifizettetésével sérül az első alkotmánykiegészítésben deklarált joguk - ez szólásszabadságot biztosít mindenki számára -, mert azok tartalmával nem értenek egyet.
Az államügyészek ezzel szemben bebizonyították, hogy az állam finanszírozza a füstölésellenes kampányt, nem dohánygyártók. Az állami rendeletek alapján Kaliforniában minden csomag eladott cigaretta ára nyolcvanhét százalék adót tartalmaz, amit egészségnevelésre - részben médiakampányra - fordítanak.
Tovább füstölöghetnek a dohánycégek
Az ítéletet meghozó bíró emlékeztetett arra, hogy az állami kampányt szükségszerűen az állampolgárok fizetik, akkor is, ha nem értenek vele teljesen egyet. A dohánygyárosok egyet nem értését pedig úgy értelmezte, hogy ez egyszerűen szükséges egy demokrácia létfenntartásához.
Ennek az egyet nem értésnek már kézzelfogható jele is van. A R. J. Reynolds szóvivője az ítélethirdetés után jelezte, hogy fellebeznek. A Lorillard részéről egyelőre nem kommentálták az ítéletet.