Mik folyhattak a Ponyvaregény vetítései után?
Négy ausztrál kutató a Tobacco Control című folyóiratban megjelent cikkében azt vizsgálta, hogy a film megtekintése befolyásolta-e a nézők dohányzási szokásait és a dohányiparról kialakult véleményüket. A nézőket 1-5 héttel később ismételten megkérdezték a cigarettáról és azt találták, hogy a mozi rövid távon csökkentette az elszívott cigik számát. Bár az ausztrál közönség véleménye eleve negatív volt a dohányiparról, ez a mű hatására tovább romlott. A tanulmány megállapítja, hogy e film által közvetített, a dohányipart negatív színben feltüntető üzenet hatékony lehet a dohányzás visszaszorításában.
Aki Stallone miatt gyújtott rá először
Ez persze fordítva is igaz, a rágyújtó sztárok látványa dohányzásra sarkallja a fiatal közönséget - mondta az Indexnek Szilágyi Tibor orvos, az Egészségünkért a XXI. században Alapítvány ügyvivője. Sylvester Stallonének pályája kezdetén például félmillió dollárt pengetett ki a Brown and Williamson, hogy következő öt filmjében a gyár termékeit füstölje el.
Vizsgálódjunk a moziban!
Az ausztrálokéhoz hasonló kísérletet Szilágyi is szeretett volna elvégezni Magyarországon. Azt javasolta az Intercom vezérigazgatójának, hogy a filmet bemutató mozikban egy kérdőív kitöltetésével vizsgálják meg az alkotásnak a nézőkre tette hatását.
Ne zavard az elmélyülést!
A vezérigazgató - az Index Szemantika Állandó Bizottsága által szellemesnek minősített - válasza az volt, hogy a nézőket nem lehet ilyen dologgal zavarni, amikor elmélyülten, a film által nyújtott élményt igyekeznek feldolgozni. Akkoriban még engedélyezett volt a dohányreklám vetítése a mozikban.