Böfögő celebrity népszerűsíti a Coca-Colát

2003.01.10. 12:35
Évtizede nem indított akkora arculatformáló kampányt a Coca-Cola, mint jövő hétfőn. A szlogen visszautal a korábban sikert aratott jelmondatokra, a megjelenő sztárok pedig a Pepsi előretörését hivatottak megállítani a fiatalok és a kisebbségek körében.
Csak a szintaxis legnagyobb professzorai tudnák megmondani, hogy az üdítőital-gyártó korábbi szlogenjei közül miért számít emlékezetes sikernek az "It's the real thing" (Ez az igazi) és a "Can't beat the real thing" (Nincs jobb az igazinál), nem beszélve az "Always Coca-Coláról" (Mindig Coca-Cola), miközben csúfos bukásként tartják számon azt, hogy "Coca-Cola . . . Enjoy" (Coca-Cola .. élvezd!) meg azt, hogy "Life Tastes Good?" (Jóízű az élet?).

A kólamarketingesek mindesetre rákattantak a "real" szóra és erre hegyezik ki az új, rég nem látott méretű kampányt. Negyven évvel ezelőtt játszották ki először a "real thing"-kártyát és most megint nem bírtak magukkal. Sztárokból bőséges lesz a kínálat, mivel a rivális Pepsinek az elmúlt években igencsak bejött, hogy leigazolta a listavezető poppereket, úgymint Michael Jackson és Britney Spears.

Aki él és mozog

A Coca-Colát most olyan celebritik igyekeznek népszerűsíteni, mint Penelope Cruz (aki a hírek szerint az egyik spotban böfögni fog), a Jóbarátok Monicája, Courteney Cox Arquette és férje, David Arquette, aztán az r&b énekes Mya, a rapper Common, a boxoló Muhammad Ali.

Szigorú verseny

Nem véletlen, hogy az üdítőital-gyártó ennyire igyekszik: a Pepsi több külföldi piacon - így Kínában és Dél-Amerikában veszélyesen előretört, miközben a bázist jelentő, évi 30 milliárd dolláros amerikai piacon mind a Coca-Cola mind a Pepsi visszaesett. Az előbbinek két százalékkal csökkentek a kólaeladásai, amit az egyéb italok sem tudtak ellensúlyozni.

Jól jellemzi a lekonyuló trendet, hogy míg 1998-ban a két riválisnak 33,3, illetve 22,9 százalékos részedése volt az amerikai üdítőpiacon, ez 2001-re ez 19,9, illetve 13,2 százalékra zuhant.

Az új kampány kifejezetten a klasszikus alapitalt próbálja feldobni, ami nem véletlen, hiszen az összes bevétel 60 százaléka jön ebből, illetve a light és a vaníliás verzióból. A Coca-Cola a márkát fiatalosnak, trendinek és emberközelinek akarja láttatni, amit például Penelope Cruz böfögtetésével próbálnak elérni. A reklámfilmek mellett persze lesz újsághirdetés, óriásplakát, banner, rádióreklám, nyerőakció és kissé áttervezik a palackok csomagolását.