Csődstatisztika: magasan vezetnek a légitársaságok

2005.09.15. 15:20
6,3 milliárd euró árbevételével és 31 400 alkalmazottjával az US Air volt a legnagyobb cég a világon, amely 2004-ben csődbe ment. De az utóbbi években igen sok légitársaság jelentett csődöt.
Rájárt a rúd a nemzetközi légiközlekedésre az utóbbi években. A World Trade Center tornyainak felrobbantását követően először az utazási kedv csökkent átmenetileg, majd a fapados társaságok megjelenésével felerősödött a verseny az ágazatban. Jelenleg a rendkívül magas olajárak okoznak problémákat: mindez megmutatkozott a csődstatisztikákban is - derül ki az Euler Hermes Hitelbiztosító júliusban megjelent "Insolvency outlook 2005" elemzéséből.

"A légiközlekedés világszerte kockázatossá vált a hitelezők számára, amit jól mutat a fizetésképtelen cégek következő, bár korántsem teljes listája: a Swissair csődjét követően, 2004-ben az US Air, a Volare, az Air Holland, Air Polonia és az Air Exel is fizetésképtelenné vált. A probléma jelentőségét jelzi, hogy az Egyesült Államokban az árbevétel alapján, 22 százalékos arányával a légiközlekedés volt a vállalati csődöktől leginkább érintett ágazat" - vélekedik Kozma András az Euler Hermes Magyar Követeléskezelő Kft. ügyvezető igazgatója.

6,3 milliárd euró árbevételével és 31 400 alkalmazottjával az US Air volt a legnagyobb cég a világon, amely 2004-ben csődbe ment. A Delta Airlines, valamint a Northwest légitársaság immár hivatalosan bejelentett csődje ismét elbizonytalaníthatja a befektetőket.

Kozma András szerint a Malév iránt megnyilvánuló szerény érdeklődés oka is az lehet, hogy a légiközlekedés nincs fellendülő fázisban, ennek okán az akvizíciók helyett a költségtakarékosság vs. reorganizáció kérdésével vannak elfoglalva a nagy nemzetközi cégek.