A globalizáció nyertesei a csomagküldők

2007.08.01. 07:42
A világkereskedelem növekedése és a globalizáció jó hatással van a nemzetközi gyorsposta- és csomagküldő cégek eredményeire.

A szektor legnagyobb vállalata, a 275 ezer alkalmazottat foglalkoztató amerikai FedEx az idei év első felében 35,2 milliárd dollár árbevételt ért el, ez 9 százalékkal magasabb az előző évi értéknél, miközben nyeresége 12 százalékkal, 2 milliárd dollárra emelkedett.

Mint Fred Smith, a cég vezetője a Handelsblattnak elmondta, új stratégiájuk részeként csökkenteni próbálják függőségüket az amerikai piactól – ahonnan bevételük 75 százaléka származik – és Európa, valamint a fejlődő piacok, mindenekelőtt Ázsia felé szeretnének nyitni, akár akvizíciókkal és cégfelvásárlásokkal is.

A FedEx esetében tavaly ősz óta tartja magát az a piaci pletyka, hogy szemet vetettek az amszterdami TNT-re, de konkrét ajánlattétel idáig még nem történt. A UPS is hasonló terveket fogalmazott meg: bár globális bevétele 3,6 százalékkal, 24 milliárd dollárra nőtt, észak-amerikai forgalma 15 milliárd dollárra csökkent, üzemi eredménye pedig 2,1 milliárdra.

Miközben az USA-beli cégek a helyi piac visszaesését nyögik, európai szektortársaik változatlanul előretörnek: bár a holland TNT, a német DHL és a brit Royal Mail-GLS negyedéves gyorsjelentései csak a jövő héten látnak napvilágot.

A Hypo Vereinsbank elemzője szerint a 2011-re várható európai postai liberalizáció nem jár kockázattal, sőt hosszú távon a fokozódó verseny akár még növelheti is a részvényesi értéket. A postai expresszküldeményeket kézbesítő DHL a Lufthansa Cargóval tervez együttműködést: egy közös interkontinentális szállítmányozó légitársaság megalapítását helyezték kilátásba, amely küldeményeket juttatna el Ázsiába, Afrikába, Észak- és Dél-Amerikába és Ausztráliába is.