További Világ cikkek
Kivárás, böngészés
A felmérésben szereplő országok vásárlói az utolsó pillanatig kivárnak a vásárlással a nagyobb kedvezmények reményében, ami akár a 20%-ot is elérheti. Az idén jobban körül is néznek majd az emberek, hogy a legjobb áron szerezhessék be az ajándékokat. A vásárlók csaknem 85%-a az Internetet használja majd az áruk és bevásárlóhelyek felderítésére és az árak összehasonlítására, bár végül csak 58% vásárol valóban a neten. Következésképpen kevesebb lesz a vásárló a boltokban, főleg Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Belgiumban. Továbbá a megkérdezett vásárlók 45%-a fel kívánja használni törzsvásárlói kártyáját a karácsonyi vásárlókörút során, és közülük 40% több ilyen lehetőséggel rendelkezik, mint tavaly.
Az idén kiéleződnek a különbségek a különböző generációk vásárlási kedvét illetően: az X generáció (25-40) a legoptimistább, és valóban, a tavalyihoz képest 26%-kal nőtt a vásárlóerejük a felmérésben szereplő országokban. Az X generáció előszeretettel finanszírozza karácsonyi vásárlási lázát kölcsönökből, csaknem 10%-uk hitelt is kész felvenni erre a célra.
Kívánságlisták
A felnőttek esetében idén ismét a ruházati cikkek szerepelnek a lista élén, míg a DVD-k, CD-k és könyvek jó helyen állnak azok között az ajándékok között, amelyeket az emberek kapni szeretnének, és azok között is, amelyeket ténylegesen meg is kapnak. A kozmetikai és illatszerek is népszerűek, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek a felnőttek kívánságlistáin a negyedik helyen szerepelnek Európában, A hét vizsgált országban az idén népszerűek az ajándékutalványok: Belgiumban és Hollandiában ezek vezetik a kívánságlistákat, míg más országokban is az előkelő második helyen szerepelnek.
A felmérés eredményeit értékelve Gilles Goldenberg, a Deloitte európai fogyasztói üzletágának felelős partnere elmondta: "Mivel sokan még nem döntötték el, milyen ajándékokat vásároljanak karácsonyra, és egyre többen törekszenek az anyagilag kedvező megoldásokra, a kereskedők egészen az utolsó pillanatig számíthatnak a vásárlókra, ha pénzükért a legjobb minőséget kínálják és a látszólag tehetős X generációt veszik célba."