Zoltán
9 °C
21 °C

A dolláros boltoknak se megy jól

2008.04.09. 07:40
Bajban vannak az egydolláros boltok az Egyesült Államokban. Kevesebb a vevő, a beszállítók emelték az árakat és az üzemanyag is drágult.

A fix áras üzletek őshazájában, az Egyesült Államokban - ahol már a XIX. század végén akadtak boltok, amelyek 5 vagy 10 centre árazták be árukészletüket - sok ilyen működik ma is, gyakran franchise-hálózatban, a mögöttük álló cégek némelyikét a tőzsdén is jegyzik. Ma a jellemző árak 1 dollár körül vannak - a vevőcsalogató hívó szó 99 cent, de lehet 1,25 dollár is -, ami a XX. század elejéhez viszonyítva nagyjából megfelel az inflációs kiigazításnak.

Választékuk alapvetően a konyhai kiegészítőktől a higiénés termékekig terjed, bár az utóbbi években megjelentek az élelmiszerek, beleértve a friss zöldséget és gyümölcsöt is - olyannyira, hogy több olyan szakácskönyv is készült már, amelynek receptjeit állítólag ki lehet hozni a dolláros boltok kínálatából.

A stratégia megújítására szükségük is van, mert a vészjeleket adó gazdaság helyzetét ezek a boltok is megérzik: a legolcsóbb üzleteket kereső vevők az elsők között fogják vissza költésüket, mások viszont még nem léptek a helyükre vagy még megpróbálják legalább az ugyancsak akciózó hipermarketekben tartani a színvonalat. Lapértesülések, illetve tőzsdei bejelentések szerint egyre több dolláros üzlet, illetve kisebb hálózat adja fel a kétfrontos harcot; egy csődvédelemre készülő tulajdonos szerint nemcsak a vevők elmaradása miatt nem bírják tovább, hanem azért sem, mert a beszállítóik ugyanakkor emelték áraikat.

Az üzemanyagok drágulása pedig őket is ugyanúgy sújtja, mint a nagyokat, csak éppen sokkal nehezebben tudják kivédeni, mint azok. Az utóbbi években sok dolláros üzlet átalakult rendes diszkonttá - bizonyos termékeket kivéve a fix áras körből, másokat meghagyva benne -, ezek között olyan is van, amelyik több ezer egységet működtet az USA szinte összes tagállamában.

A mára több mint 6500 diszkontboltot üzemeltető Family Dollar is így indult - mindazonáltal a dekonjunktúrát maga is megérzi. A New York-i tőzsdén jegyzett cég üzleti éve március 1-jével véget ért második negyedévében az előző év azonos időszakához képest 30 százalékos profitcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni - ez 63,3 millió dolláros eredményt jelent -, miközben árbevétele 6 százalékkal, 1,83 milliárd dollárra esett vissza.