A Credit Suisse szakértői szerint az európai autóipar összesített profitja 5 százalékkal zsugorodhat 2009-ben, szemben a 12 százalékos emelkedést előre jelző korábbi jóslatokkal.
A piacvezető Volkswagen (VW) részvényárfolyama 15, a második PSA Peugeot-Citroëné 30, az olasz Fiaté pedig 17 százalékkal eshet. Néhány vállalat veszteségessé válhat - vélik az elemzők. Nem ússza meg a változást a világ második legnagyobb autógyártója, a Toyota sem.
A társaság bejelentése szerint lehet, hogy csökkentik idei értékesítési előrejelzésüket, mivel kevesebb autót tudnak eladni az USA-ban, mint tervezték. A hibrid meghajtású Prius és a Yaris kisautó a takarékos üzemeltetés folytán népszerűbb ugyan, mint korábban, de értékesítésük nem nő annyival, mint amennyivel a SUV-oké és a pickupoké zuhan.
Még a korábbinál is nagyobb bajba került viszont idén a világ legnagyobb autógyártója, a General Motors (GM), illetve a harmadik helyezett Ford, mivel termékpalettájukon nagy súllyal szerepelnek a sokat fogyasztó hobbiterepjárók. A GM 170 ezer darabbal csökkenti a SUV-ok gyártását és több észak-amerikai gyárát leállítja egy időre. Emellett július 1-jétől kamatmentes hitellel kínálja raktáron lévő idei gyártású hobbiterepjáróit. Szakértők szerint 2008-at csak rendkívüli pénzügyi intézkedések meghozatala árán - például költséges hitelfelvétellel - úszhatja meg a cég, ami hosszú távra tönkreteheti versenyképességét.
A Ford is bejelentette, hogy csökkenti a nagy hobbiterepjárók előállítását, helyettük növeli a gazdaságosabb modellekét. A vállalat a második negyedévben 90 ezerrel gyárt kevesebb járművet, mint egy évvel korábban. A társaság vezetése idén - az első negyedév pozitív szaldója ellenére - veszteséget vár, és a 2009-re tervezett nullszaldó elérését sem látja garantáltnak.