A folyamat okaira a fűszergyártó cégek azóta sem találtak igazi magyarázatot, mivel sem a termelői, sem a fogyasztói kereslet oldaláról nem tapasztaltak komolyabb változást. Iparági becslések szerint a világ borsfelhasználása egyébként évi 305 ezer tonna körül alakul. Várhatóan az idén is folytatódik a tendencia, ami előbb-utóbb megjelenik a hazai fogyasztói árakban.
A világ 259 ezer tonnára becsült borstermelésének harmadát adó Vietnam termelői szövetsége a napokban jelentette be, hogy az idén a tavalyinál kisebb volt a betakarított termés: 87 ezer tonna a 2007-es 90,3 ezer tonna után. Az árakat azonban nemcsak a vietnami termés mennyisége befolyásolhatja: az ugyancsak jelentős exportőr Indonéziában, Malajziában, Brazíliában és Srí Lankán például még csak most indul a betakarítás; jelenleg jók a terméskilátások, bár a tavalyit meghaladó termésről egyik országból sem érkezett hír.
Bizonytalan az egész borspiac, egyik meghatározó szereplő, gyártó sem tudja, mire számíthat - mondja Imre József, a Szilasfood Kft. ügyvezető igazgatója. Bár a kereskedelmi láncok árképzésükkel, érdekérvényesítő képességükkel és a saját márkás termékekkel hatásosan tompítják az alapanyag-drágulások hatásait a fogyasztói árakban, hosszabb távon az árak valószínűleg követni fogják az alapanyagköltségek drasztikus növekedését.
Igaz, az AC Nielsen Piackutató Kft. legutóbbi, 2007-2008. december-januárban elvégzett felmérése szerint a mono (egyfajta)-fűszerek körében az utóbbi időben csökkent a kereskedelmi márkák piaci részesedése: legutóbb 37, egy évvel korábban pedig 47 százalék volt. Az ügyvezető szerint további áremelkedésekre lehet számítani a bors hazai fogyasztói árában. Mivel azonban a bors alaptermék, gyakorta maga után húzza a többi fűszer árát is. A mostani forinterősödés pedig csak pillanatnyi könnyebbséget jelent az importbeszerzések esetében - teszi hozzá az ügyvezető.