A világtörténelem első névszponzorálása

2001.12.14. 10:13
Korszakos határvonalat lépett át a gumiabroncsairól ismert Dunlop cég kanadai leányvállalata: a világtörténelemben elsőként ők próbálkoznak a technocol.hu stábja által feltalált humán névszponzorációval. Hogy mit takar ez a fogalom? A gumicég pénzt ajánl azoknak az eleve Dunlop vezetéknevű embereknek, akik azt hajlandók hivatalosan Dunlop-Tire-re, vagyis Dunlop-Gumiabroncsra változtatni.
Szinte misztikus koincidencia alakult ki egy sarkkörhöz közeli marketing agytröszt és egy újlipótvárosi irodaház között: a Dunlop szakemberei akkor indították el névszponzoráló akciójukat, amikor a technocol vezetői értekezleteinek egyikén felmerült, hogy Razzia, a testület tagja ezentúl jó pénzért Razzia-Nike néven publikáljon.

2008: az ország lakosságának háromnegyedét Exxonnak hívják

A Dunlop azt állítja, hogy a vállalat által megrendelt közvélemény-kutatások szerint a kanadaiak 37 százaléka megfelelő összegért hajlandó lenne megváltoztatni a nevét. A megkérdezettek 42 százaléka hisz abban, hogy a vezetéknevek márkanévre való változtatása a reklámozás egyik bevett új formája lesz.

Ahhoz képest

Ahhoz képest, hogy úttörő akcióról van szó, a Dunlop meglehetősen olcsójános módjára viselkedik. A névkiegészítésért négy és fél millió forintnak megfelelő kanadai dollárt ajánlanak, legfeljebb 50 embernek, ám az összeget felosztják a jelentkezők között.

Meguntuk a hokit

"Vállalatok mindig is sokmillió dollárt költöttek arra, hogy hokicsarnokokat, futballpályákat és baseball-stadionokat nevezzenek el róluk. Mi arra gondoltunk: miért ne nevezzenek el embereket is rólunk?" - vallott a cég motivációiról Jane Wilcox PR-igazgató.

Láz

Az Index gazdasági rovata a névszponzorációnak már az olyan vadhajtásaiért is rajongott, mint a Győri Dózsa Horváth Gumi futballcsapata (a kemény magba nyilván csak repperek kerülhettek be), de annak lehetősége, hogy Orbán-Pick Viktor nemsokára hivatalában fogadhatja Gerhard Schröder-Punicát, az egyenesen lázba hozott minket.