Észtországban érdemes autót venni

2005.08.02. 08:39
Lengyelországot váltva Észtország vált a legolcsóbbá az új autók uniós piacán. Németország a legdrágább, a régi tagállamokat tekintve pedig Franciaországban éri meg leginkább autót vásárolni.

Az adózás előtti árakat tekintve Észtország vált a legolcsóbbá az új autók uniós piacán. A balti állam 2004 végére Lengyelországtól vette át ezt a pozíciót az Európai Bizottság fél évvel korábbi adatokat tartalmazó felméréséhez képest. Az új tagállamokban általában alacsonyabbak az árak, mint a régiekben, az eurózóna országait tekintve pedig Finnország tekinthető a legolcsóbbnak, míg Németország a legdrágábbnak.

Komoly különbségek

Az Európai Bizottság megállapítása szerint az árak közelítése 2004 második felében is folytatódott az EU egészét tekintve, beleértve az új tagállamokat is. Mégis utóbbiak számlájára írható a különbségek legnagyobb része: míg a 25 nemzeti piacon az árak átlagos eltérése 6,4 százalék (2004 májusában még 6,9 százalék volt), addig az eurózónában az csak 4,4 százalék (ahogy korábban is). Neelie Kroes versenyügyi biztos abban bízik, hogy az uniós törekvések a gyártók versenyt korlátozó gyakorlatának visszaszorítására az árak további kiegyenlítődését hozzák majd.

A kedvező fejlemények ellenére egyes modellek esetében még mindig számottevő különbségek érhetők tetten. A felmérésben szereplő több mint 1900 ár közül majdnem 600 haladta meg több mint 20 százalékkal az adott modellnek az EU-ban fellelhető legalacsonyabb árát.

A legnagyobb különbségekre éppen 2004 egyik legjobban fogyó modelljének, az Opel Astrának az esetében derült fény. Németország a vizsgált 91 modell közül 38 esetében bizonyult az eurózóna legdrágábbikának, és közülük is 21-nek az ára több mint 20 százalékkal haladta meg a térség legolcsóbb piacán regisztráltat.