Klaudia
0 °C
12 °C

Az EU nem támogatná az autóipart

2008.11.18. 13:48
Sem az EU, sem a tagállamok nem támogathatják az autóipart az unió versenyjogi biztosa szerint. A kedvezmények Neelie Kroes szerint hiába segítenének rövid távon, versenyjogi aggályokat vetnének fel, a recesszióval más iparágaknak is meg kell küzdenie.

Az európai autóipar nem várhatja, hogy a pénzügyi ágazathoz hasonlóan kezeljék, és az egyes tagállamoknak sem szabad igazságtalan kedvezményekben részesíteniük az autógyártókat - jelentette ki az EU versenyjogi biztosa. Neelie Kroes Párizsban, újságíróknak nyilatkozva elmondta: az autóipart nem lehet összehasonlítani a pénzügyi ágazattal. Utalt arra is, hogy most más ágazatok is hasonló problémákkal szembesülnek a recesszió miatt és megsegítésüknél hiba lenne figyelmen kívül hagyni a versenyjogi szabályokat. Mint mondta: szigorúnak kell lenniük, hiszen a kedvezmények rövid távú segítséget adhatnak, de hosszú távon problémákat okoznak.

Kroes a német autóipar helyzete és a tervezett állami segítségnyújtás kapcsán nyilatkozott. Mint mondta, kapcsolatban van Németországgal ez ügyben, és Berlin néhány "bölcs" gondolatot is közölt már, de túl korai lenne az eredményekrõl beszélni. Az európai autóipar 40 milliárd eurós segítséget kér, az Európai Bizottság várhatóan november 26-án teszi közzé ösztönzõ intézkedési csomagját.

A német kancellár hétfõn támogatást ígért az anyavállalat, a General Motors pénzügyi válsága miatt nehéz helyzetbe került Opel autógyárnak. Angela Merkel mindezt azt követõen jelentette be, hogy hétfõ délután válságtanácskozást tartott az Opel európai, illetve németországi vezetõivel, valamint az üzemi tanács elnökével. A tanácskozást megelõzõen Németország és egyben Európa egyik legtekintélyesebb autógyára azzal a kéréssel állt elõ, hogy a német kormány a tartományokkal együttmûködve mintegy 1 milliárd eurós garanciavállalással segítse annak megakadályozását, hogy a General Motors pénzügyi nehézségei átterjedjenek az Opelre.

A találkozót követõ sajtóértekezleten Merkel a leghatározottabban kijelentette, hogy segíteni kíván, hiszen németországi munkahelyek biztosításáról van szó. Az Opel négy nagy németországi üzemmel rendelkezik, Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban, s összesen csaknem 30 ezer alkalmazottat foglalkoztat.

A kancellár ugyanakkor világossá tette, hogy a kormánynak feltételei vannak. Amennyiben az állam végérvényesen az Opel megsegítése mellett dönt, azaz garanciavállalás formájában pénzt bocsát rendelkezésre, akkor ezt a pénzt csakis Németországban lehet felhasználni – jelentette ki Merkel, utalva arra: a pénz semmilyen körülmények között nem használható fel az amerikai General Motors támogatására. A pénznek Németországban kell maradnia – szögezte le a kancellár.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!