További Világ cikkek
Az AcNielsen piackutató eredményei szerint Norvégia a legdrágább a vizsgálatban szereplő tizennégy európai ország közül. Ausztria, Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország összesen 25 000 élelmiszerüzletének árait hasonlította össze az Euró Ár-barométer tanulmány.
Norvégia drága, Németország olcsó
|
A vizsgált termékek fogyasztói árindexe, a tizenöt ország 100 százalékos átlagárához képest. Százalékban.
Norvégiában a vizsgált termékek ára 43 százalékkal magasabb, mint a legolcsóbb Németországban. A második legdrágább ország Dánia, amely a legutóbbi, 2003-as felmérés idején még Norvégia előtt vezette a listát. "2002-ben a legolcsóbb és legdrágább ország közti különbség még 71 százalékot tett ki. Ma ugyanazok a termékek 50 százaléknál is kisebb árkülönbséggel vásárolhatók meg. A nagy nyugat-európai piacokon a növekedés stagnálása és az alacsony fogyasztói kereslet következtében kiéleződött piaci verseny szorítja mind lejjebb az árakat" - mondta Frank Martell, az ACNielsen európai vezérigazgatója.
A fogyasztói árak további alakulását Frank Martell a következőképpen prognosztizálja: "Természetesen minden országban sajátos piaci tényezők határozzák meg az árakat, mint az adók, földrajzi elhelyezkedés, szállítási költségek vagy a kiskereskedelmi vállalatok kiadásai ingatlanok beszerzésére. Az elmúlt három év trendje azonban azt mutatja, hogy a közeli jövőben tovább közelednek egymáshoz az egyes országok árai, ha talán kisebb mértékben is."
Svédországban a legnagyobbak az árkülönbségek
Az egy országon belül mért árkülönbségek Svédországban a legnagyobbak, és elérik az átlag 44 százalékot. Ez a két évvel ezelőtti 52 százalékhoz képest jelentős csökkenés, ami a svéd kiskereskedelemben élesedő verseny következménye.
A skála másik oldalán a legkisebb országon belüli árkülönbségeknek a francia (12 százalék) és a brit (15 százalék) fogyasztók örvendhetnek. Nagy-Britanniában a kiskereskedelem konszolidációja, a promóciók elterjedése és a nagy láncok közötti árháború következtében csökkentek az árkülönbségek 37 százalékról három év alatt 15-re. Franciaországban szintén a kiskereskedelemben zajló erős verseny hatására legkisebbek az áreltérések.