A légitársaságok a jövőben csak a teljes, valódi árat tartalmazó reklámmal hirdethetnek légijáratokat, vagyis fel kell tüntetniük minden járulékos költséget, repülőtéri adót, üzemanyagpótdíjat, jegykiállítási illetéket. Az új szabályozás nagyobb összhangot teremtene a repülőjegyek árában azzal is, hogy megtiltaná az ugyanarra a járatra és ülésre érvényes, de eltérő árak kiszabását - ezt több légitársaság is a helyi piaci viszonyokkal magyarázva alkalmazza.
Egységes piac előnyei
Vagyis az interneten történő rendelésnél beazonosítja az ügyfél "származási" helyét, és nem teszi lehetővé az olcsóbb jegyvételt. A cél, hogy az utasok élvezzék az egységes piac előnyeit és a kedvezőbb ajánlatot tudják választani - indokolta a javaslatot Jacques Barrot közlekedési biztos. Az Európai Bizottság (EB) elsősorban a fapados légitársaságokat - köztük nem utolsósorban az ír Ryanairt - kívánja megregulázni, amelyek előszeretettel reklámozzák filléres jegyáraikat.
Ezekről csak a foglalás után derül ki, hogy a valóságban lényegesen magasabbak. Az EB szigorítana az Európai Unión kívüli országból lízingelt repülőgépekre vonatkozó szabályokon is, megszüntetve azt a mai gyakorlatot, hogy a főszezonban egyes légitársaságok teljes személyzettel kölcsönöznek gépeket, amelyek nem minden szempontból felelnek meg az EU-n belüli előírásoknak.
Az ellenőrzés is fontos
Ugyancsak pontosabban határozza meg, milyen anyagi feltételeket kell teljesíteniük a légitársaságoknak - ez főként a fapadosokra vonatkozik. Előírná a nemzeti felügyeleti szerveknek is, milyen szempontok alapján kell ellenőrizniük a légitársaság tulajdonosát, és hogyan kell eljárni az engedélyek kiadásakor. Brüsszel a megváltozott piaci viszonyokkal és a biztonságosabb légi közlekedés igényével indokolja az új szabályozást. A szektor 1997-es teljes liberalizációja nyomán mintegy 60 százalékkal ugrott meg a járatok száma, ami szükségessé teszi a versenyfeltételek áttekintését és az esélyegyenlőség nagyobb fokú garanciáját.