További Világ cikkek
Fejétől bűzlik
![]() |
Henry Ford |
Rabszolgák szerelték össze a nácik amerikai autóit
A céggel kapcsolatos konkrét vádak szerint a Ford-Werke nevű leányvállalat révén a konszern anyagi hasznot húzott a náci megrendelésekből (katonai teherautókat és páncélozott csapatszállító járműveket készítettek) és a lágerekből kirendelt rabszolgák munkájából, illetve megismertette a németekkel a tömegtermelés, a futószalagmunka fortélyait.
Történészek állították össze
A mostani utódok tisztázni szerették volna a vállalat szerepét, ezért történészekből álló bizottságot kértek fel egy tényfeltáró anyag megírására, amelyet John Rintamaki, a Ford személyzeti vezetője mutatott be.
Nem felelős?
A 144 oldalas tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a Ford a háború alatt elvesztette a közvetlen ellenőrzést leányvállalata felett és nem tehető felelőssé a németországi üzemekben történtekért, ám a jelentésben felsorolt tények miatt az első értékelő reakciók eléggé vegyesek.
Megtartották a részesedést
A többi amerikai tulajdonban lévő németországi céggel ellentétben a Ford-Werkét sohasem államosították és azt Rintamaki is elismerte, hogy a Ford mindvégig megtartotta irányító részesedését a háború alatt. Az igazgató megemlítette, hogy a munkaerő 45 százaléka, vagyis mintegy 2 ezer ember kényszermunkás vagy rabszolga volt. Ezt azzal indokolta, hogy a háború alatt Németországban működő összes cégnek a kormány által szervezett kényszermunkásokat kellett alkalmaznia és hogy a náci rezsim volt az, amely úgy döntött, az autóiparba kényszermunkásokat irányít.
Nagy károk
A jelentés cáfolja a haszonszerzés vádjait, mondván a nácik ellenséges tulajdonnak tekintették a Ford-Werkét és visszatartották az osztalékokat. Rintamaki ehhez annyit tett hozzá, hogy a cég a háború idejének jelentős részében veszteséges volt és az elszenvedett károk amúgy is többre rúgtak a profitnál.
Laza, nem laza
![]() |
Rabszolgák szerelték össze a nácik autóit |
Morálisan nem védhető
Más amerikai cégekkel együtt a Ford ellen is több pert indítottak egykori kényszermunkások. A vállalatok tipikusan azzal védekeztek, hogy a nácik rátették a kezüket az üzemeikre, ám sokak szerint ez morálisan nem védhető álláspont. "Az a tény, hogy megtartották tulajdonrészüket és feltehetőleg az irányítást is, felveti a felelősség és elszámoltathatóság kérdését" - fogalmazott Hillary Kessler-Godin, egy Németországgal szembeni zsidó igényeket képviselő szervezet szóvivője. "Ha egyszer elismerik, hogy megmaradt az irányító részvénycsomagjuk, akkor felelősek azért, hogy kényszermunkásokat dolgoztattak" - jegyezte meg a Ford-ügy kapcsán.
Az autógyár közben bejelentette, hogy összesen 4 millió dollárt adományoz egy a kényszermunkásokkal foglalkozó kutatásra, illetve egy alapítvány számára. A Ford német leányvállalata korábban már 13 millió dollárt adott egy másik alapítványnak, amely egykori kényszermunkásokat támogat.
