További Világ cikkek
38 ország, 1500 régió
Összesen 38 európai ország, illetve 1 500 régió lakóinak vásárlásra fordítható jövedelmét számították ki a GfK csoport nürnbergi központjában. A kereskedelem nemzetközi értékesítési lehetőségeinek elemzésére megfelel az euróban kifejezett vásárlóerő, állapítja meg az adatokat kiegészítő tanulmány, mivel végül is a fogyasztók rendelkezésére álló pénzösszegektől függ, hogy egy-egy terméket meg tudnak-e venni. Különösen a prémiumszolgáltatásoknál és termékeknél ajánlja a GfK a vállalatoknak, hogy eladásaik tervezéséhez a pénzben kifejezett vásárlóerőt használják fel.
Svájc az élen
Az európai listát a 2001-es adatok alapján a svájciak vezetik, egy főre jutó 25 603 eurós nettó jövedelmükkel. Luxemburg 24 623 euróval második, majd Skandináviából Norvégia, Dánia és Izland következik.
Régiónk vizsgált országai közül Szlovénia áll legelöl, 6 435 euróval. Ez egyrészt az európai 19. helyhez, másrészt a többi közép- és kelet-európai ország közül való kiemelkedéshez elég. A második Magyarország mutatója ugyanis már csak 3 213, Csehországé 3 020, Lengyelországé pedig 3 019 euró.
A románok 986 eurója Szlovéniához képest egyhatod, és Európában a 30. pozíciót jelenti. A 38. helyen található Moldávia lakóinak 223 euró áll rendelkezésre, több mint 6 000 euróval kevesebb, mint a szlovéneknél. A svájciakhoz képest viszont még az egy századrészt sem haladja meg.
Vásárlóerő-paritás
A GfK szakértői szerint azonban a jólét kifejezésére alkalmasabb a vásárlóerő-paritás, mivel kiküszöböli az egyes országok árszínvonalának különbségeit. Ez a mutató inkább az alapvető szükségleteket kielégítő szolgáltatások és termékek értékesítésének tervezéséhez használható, mivel a nagy és alacsony jövedelmű országok közti különbségeket enyhíti. A fejlett életszínvonalú országokban ugyanis általában magas az árszínvonal, és a kiadásokból viszonylag jelentős részt kötnek le a drágább termékek.
Így Luxembourg az első
Az egy főre jutó németországi vásárlóerőt tekintik 100 százaléknak az összehasonlításnál, s ezen az alapon már Luxemburg vezet, 153 százalékos indexével, míg Svájcban a magas árszínvonal miatti 128 százalékos mutató csak a második helyhez elég.
"A jólét európai szigeteinek" nevezi a tanulmány a rangsor nyolc első helyén álló régiókat: Genf 180-as, Párizs 159-es, a svájci Zug városa, Luxemburg majd Basel, a francia Hauts-de-Seine, a német Hochtaunus járás majd Bologna 139-es indexszel alkotja az európai élmezőnyt.
A vizsgált 1 200 nyugat-európai régióhoz képest Közép- és Kelet-Európa legfejlettebb régióinak még van mit behozniuk. A négy első helyen található szlovének mutatói 76 és 70 százalék között mozognak, a németek átlagos 100 százalékához képest. Az ötödik Prága 68-as.
Nagy a vidék-Budapest különbség
A nürnbergi GfK-tanulmány a 19 megye és Budapest összevetése alapján a főváros és a vidék közötti különbséget hangsúlyozza. A vásárlóerő ugyanis évi 4 019 euróval Budapestre, továbbá környékére és az északnyugati megyékre összpontosul. Viszont Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében mindössze 2 625 euró az átlag.