Ki felelős száz autós haláláért?

2001.05.22. 11:25
Órákkal azután, hogy a Bridgestone/Firestone gumigyár bejelentette, hogy ezentúl nem ad el abroncsokat a Fordnak, az AP hírügynökség megtudta: az autógyár újabb 10-13 millió Firestone gumi visszahívására kényszerül. A két cég példátlanul mocskolódó nyilatkozatháborúba kezdett.
Kivételesen durva szópárbajba bonyolódott a világ egyik legnagyobb autó- és gumiabroncs gyára. A feszültség érthető, hiszen egy tavalyi visszahívási ügy mindkettő jó hírnevét megtépázta.

Rádupláznak a tavalyi blamára

A Ford Explorer nem megfelelő kialakítása is hozzájárult a tragédiákhoz
A tavalyi, nagy vihart kavart visszahívási akció után - ekkor 6,5 millió gumit volt kénytelen lecserélni a Ford - idén kétszer ennyi abroncsot hív vissza a gépkocsigyártó. A cég nem cáfolta és nem erősítette meg az AP értesülését.

Ki miatt haltak meg több mint százan?

A tavalyi botrány során a Ford azt állította, hogy a Firestone egyes gumijainak kialakítása, illetve a gyenge gyártási minőség miatt több mint 100 autós halt meg, miután durrdefektet kaptak. Ezeket a széles abroncsokat főként az Explorer modellekre szerelték. A gumigyár ugyan elismeri, hogy a tervezés és gyártás során követett el hibákat, de azt is hangsúlyozza, hogy a Ford Explorer nem megfelelő kialakítása is hozzájárult a tragédiákhoz. Ezt arra alapozzák, hogy ezzel a modellel kapcsolatban öt-tízszer annyi panasz érkezett, mint az ugyanolyan abronccsal szerelt Ford Ranger miatt. A Firestone friss közleményében azt állítja, hogy az üzleti kapcsolatot éppen amiatt szakítja meg az autógyárral, hogy az nem hajlandó elismerni felelősségét az ügyben.

Beszóltál? Ütlek megfele!

A Ford válaszul bejelentette, hogy a Firestone közleménye valójában reakció volt a Ford által megrendelt legfrissebb vizsgálat eredményeire, amely a gumigyár modelljeinek biztonságát firtatta. Az autógyár vezetői ezért mérlegelik, hogy meggondolandó lenne a Firestone Wilderness AT modelljei közül az összeset visszahívni. Az említett vizsgálat eredményeit a Ford vezetője kedden ismerteti a Kongresszusban, ahol sajtóhírek szerint be fogja jelenteni az újabb visszahívást.

Minden a mazsolák miatt van?

Az autógyár a tavalyi akció költségein ugyan megosztozott a Firestone-nal, de egyszer sem volt hajlandó elismerni saját felelősségét. (Egy autós újság igen drága kísérletsorozat elvégzése után arra a következtetésre jutott, hogy az említett gépkocsi- és gumimodellel még durrdefekt esetén is meg lehet állni minden különösebb vezetői trükk nélkül. A lap szerint a tragédiák fő oka az volt, hogy a bepánikolt vezetők beleálltak a fékbe majd rángatták a kormányt.)

Mind a ketten isszák a levét

A Firestone hétfőn igen éles modorban bírálta a Fordot, megjegyezve, hogy a halálesetek és sérülések többsége Explorerekkel történt, pedig a gyár számos más modelljére szereltek a kérdéses gumiabroncsból. Iparági elemzők szerint a durva szakítás egyik cégnek sem használ, de a Firestone veszthet többet rajta. Az idén márciusban piacra dobott új Ford Explorer modell eladásai mindenesetre igen-igen gyengén alakulnak.

A Ford + a Deákné vászna

A két cég közötti heves adok-kapok sokadik fordulata, hogy a fent ismertett nyilatkozatháború előtt néhány nappal derült ki: a Ford louisville-i üzemének hibás gyártósora miatt megsérült 50 ezer új Explorer gumiabroncsa - ezek között van Goodyear és Michelin márkájú is - amelyeket cserére vissza kellett hívni.