Megtalálták a fegyvert fapadosok ellen

2008.02.15. 07:40
Több milliárd euró értékű fejlesztések érnek be ezekben a hetekben a világ vezető hagyományos (hálózati) légitársaságainál. Többségük a fedélzeti kényelmet szolgálja, egyik-másik már az utazás előtt vagy után igénybe vehető elemet is tartalmaz. Mindegyik azt szolgálja, hogy ezzel is megtartsák vagy növeljék ügyfélkörüket, illetve eltávolítsák magukat a diszkontcégektől.

Az Air France-KLM a világ első olyan légitársasága, amely nemzetközi járatain a fedélzeten mobiltelefon-szolgáltatást biztosít. A napokban egy féléves tesztidőszak kezdődött, ezalatt a Mobile OnAir rendszernek köszönhetően az európai vonalakon közlekedő egyik Airbus A318-as repülőgépen utazók SMS- és MMS-üzeneteket küldhetnek és fogadhatnak, továbbá e-maileket küldhetnek minden olyan telefonon keresztül, amelynek van internet-hozzáférése. A tesztidőszak második felében telefonhívások kezdeményezésére és fogadására is lehetőség nyílik.

Az Európai Légiközlekedési Biztonsági Szervezet által hitelesített rendszer nem zavarja az Airbus rádiónavigációs eszkö- zeit. Használata kizárólag akkor engedélyezett, amikor a repülőgép eléri az utazómagasságot, és a „Kapcsolja ki telefonját!” jelzés kialszik. A rendszer 3000 méteres magasságban aktiválódik. Az OnAir szerződésben áll több mobilszolgáltatóval, többek között a három legnagyobb francia céggel: az Orange-zsal, a Bouygues Telecommal és az SFR-rel. Az adatforgalom költségét az utas mobilszolgáltatója számlázza ki, a tarifák hasonlók a szokásos nemzetközi mobiltelefon-hívások díjaihoz.

Élő tévéadást és e-mailezést szeretne bevezetni 2009-től belföldi járatain az amerikai Continental Airlines. Már tárgyal a LiveTV nevű céggel, amely – saját költségre – a műholdas DirectTV nevű társaság által kínált 36 csatornát teszi láthatóvá hamarosan a fedélzeten. Az első ilyen alkalomra jövő januárban kerül sor, majd 224 további Continental-gépre helyezik el a vevőegységeket. Az első osztályon ingyenes lesz a szolgáltatás, a turistán 6 dollárt kell fizetni. Érdekesség, hogy a Southwest Airlines diszkontcég ez év nyarán kezdi fedélzeti internetes tesztjét, és később mobilozást is ígér.

A több új tengerentúli járattal szolgáló Lufthansa néhány hete az ülésekbe épített videoberendezéseket teszteltet turistaosztályain a Frankfurtból Detroitba, Houstonba és Torontóba tartó járatokon. Az egyik opció az érintőképernyős vezérlés, a másik típusnál a vezérlőpanelt a székek karfájába szerelték be. A menü funkció kilenc nyelven érhető el. A tengerentúli járatokat fokozatosan felszereli az új videoberendezésekkel. Nem minden a műszaki oldal, az utasok fizikai kényeztetése és ellátása is legalább ilyen fontos a nagy légitársaságoknak.

A British Airways például hamarosan befejezi a hosszú távú járatainál a Club World osztály megújítását. Tökéletesen vízszintes, a korábbinál szélesebb ágy, nagyobb szeparáltság, új, környezetkímélő anyagok, étkezések közötti fedélzeti büfé áll rendelkezésre. Az észak-amerikai járatok esetében a késő esti indulás előtti, még a földön, az üzleti váróban felszolgált vacsorára is van mód, továbbá frissítő maszszázst is igénybe vehetünk.

Teljesen átalakította hosszú távú járatain – a budapestin is – a businessosztályt az amerikai Delta. Kényelmesebb, bőrborítású ülések vannak, tágasabb, tisztább kabinok és díjnyertes borkollekciók. Az ágy többféleképpen alakítható, nagyobb helye van a lábaknak, új a fejtámasz, a tálcatartó és laptoptáp-egység. Több mint 20 mozifilmet, több tv-csatorna felvételét lehet megnézni. Egyes térségeknél a járatok osztályainak feljavítása is fontos lépés. Ilyen például az, hogy a chilei LAN rövid távú útvonalain új Business Express prémium osztályt indított. Ez az első alkalom, hogy egy latin-amerikai légitársaság európai mintájú businessosztályú szolgáltatást ajánl utasainak ebben a régióban.