Stratégiát váltanak hiperek

2006.09.19. 07:41
A Wall-Mart az utóbbi négy hónapban kivonult Németországból és Dél-Koreából és távozni készül Argentínából is, hogy Kínára és Indiára koncentráljon. A francia Carrefour SA az elmúlt években ugyancsak Kínára cserélte Dél-Koreát, emellett távozott Mexikóból és Japánból.
A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, az egyesült államokbeli Wal-Mart Stores Inc., amely a 90-es évek közepén még üzletek százait vásárolta meg Nagy-Britanniában, Kanadában, Németországban és Dél-Koreában és áruházakat nyitott Argentínában, Brazíliában és Kínában, az utóbbi négy hónapban kivonult Németországból és Dél-Koreából és távozni készül Argentínából is.

Kína és India a favorit

A nagy láncok a jelek szerint mindinkább felismerik, hogy a több nem mindig jobb, és ehelyett mindinkább néhány jól kiválasztott országra koncentrálnak, amelyek nagy lakossági piacuk és növekvő gazdaságuk miatt nagyobb megtérüléssel kecsegtetnek. Kína és India többek számára mind vonzóbbá válik.

A második legnagyobb lánc, a francia Carrefour SA az elmúlt években ugyancsak Kínára cserélte Dél-Koreát, emellett távozott Mexikóból és Japánból. A brit Tesco Plc, amely nagy harcban áll a szigetországban a Wal-Marttal, elsősorban az északi féltekén kíván terjeszkedni: jövőre nyitja meg első üzleteit az Egyesült Államokban. Ugyanakkor tavaly kivonult Tajvanról, cserébe megkapta a Carrefour áruházait Csehországban és Szlovákiában.

Az anyaországok beteltek

A nagy láncok az anyaországban többnyire már kihasználták lehetőségeiket, és általában külföldön jobb eredményeket érnek el. A Carrefour üzemi nyeresége az első félévben Európában 7,5 százalékkal nőtt, miközben Latin-Amerikában nem kevesebb mint 68,6 százalékkal ugrott meg. A Wal-Mart üzemi profitja 4,2 százalékkal emelkedett a második negyedévben az USA-ban, miközben külföldön 24,8 százalékkal. A külföldi terjeszkedés azonban kockázatokkal jár: a Wal-Mart egymilliárd dollárt vesztett a német kalandon, és utólag el kellett ismernie, hogy nem számolt az ottani munkajogi szabályok szigorával és az amerikaitól lényegesen eltérő vásárlói szokásokkal.