Az ágazat legnagyobb cégei, a Moody's, a McGraw-Hill, a Standard & Poor's és a Fitch Ratings több száz ezer oldalnyi feljegyzését, a munkatársak számtalan e-mailjét feldolgozó, tíz hónappal ezelőtt kezdődött vizsgálatból kiderül, hogy voltak olyan esetek, amikor a hitelminősítők munkatársai szolgáltatásokat ajánló üzletkötőként, az elvégzendő munkák áráról tárgyaló partnerként és elemzőként is kapcsolatba kerültek egy-egy ügyféllel.
A hitelpiaci válságot megelőzően rendkívül bonyolult, különböző követelésekkel, köztük kérdéses fizetőképességű ügyfelek által felvett jelzáloghitelekkel fedezett tőkeáttételes hiteltermékek (CDO) kerültek piacra. A SEC szakértői találtak olyan e-mailt, amelyben az egyik intézet munkatársa azt írta, hogy hagyományos modelljeikkel ezek kockázatának felét sem tudták felmérni, de mivel jól fizető ügyfeleik is kibocsátottak CDO-kat, minősítették azokat. Egy másik e-mail írója abban bízott, hogy elég gazdagok és már nyugdíjasok lesznek akkor, amikor kiderül, mit is érnek valójában az ilyen típusú követelések.
A SEC jelentése szerint az elemzők, amikor értékeltek egy-egy hitelkibocsátót, tisztában voltak azzal, hogy minősítésük része lehet a munkaadójuk és az adott bank vagy más pénzügyi szervezet közötti üzleti alkufolyamatnak. A felügyelet már a múlt hónapban megfogalmazta a hitelminősítők tevékenységének új szabályaira vonatkozó javaslatait. Ezek lényege, hogy szét kell választani a pénzügyi szolgáltatásokat és a minősítési tevékenységet.