További Világ cikkek
A National Religious Partnership for the Environment (hozzávetőleges fordításban: Országos Vallásos Összefogás a Környezetért) nevű gyűjtőszervezet vezetői többek között a Ford vezérigazgatójával is találkoztak és megbeszélésre készülnek a General Motors felső köreivel is. A szervezet korábban levelet juttatott el az iparág több más vezető vállalkozásának, amelyben a sokat fogyasztó, így a környezetet jobban szennyező járművek gyártását gyakorlatilag Isten akarata ellen valónak nevezik.
Zsidók és szerbek a szénmonoxid ellen
A kipufugóellenes koalíció olyan nagyágyúk mellett, mint az episzkopális vagy a lutheránus egyház vezető püspöke, illetve az Amerikai Zsidó Bizottság ügyvezető igazgatója, olyan kisebb, de egymástól egyébként igencsak különböző hithű csoportok vezetőinek támogatását is elnyerte, mint az amerikai szerb ortodox vagy a swedenborgiánus egyház.
Otto-motor és üdvtörténet
Az összefogás egyik tagja, az Evangelical Environmental Network (EEN) nevű kisebb szervezet frappáns címmel - Mit vezetne Jézus? - kampányt indított. A whatwouldjesusdrive.org weboldalon az újsághirdetés és a lökhárítóra ragasztható matrica mellett megtekinthetjük azt a reklámfilmet is, amelyben felteszik a Kérdést. A válasz persze az, hogy kisfogyasztásút. Legyünk óvatosak tehát, ha hazafelé menet megint tízzel kell cammognunk a belső sávban araszoló destruktív suzukis miatt, hiszen ki szeretne arról elhíresülni, hogy ő az az ember, aki bemutatott Jézus Krisztusnak. A spotot kezdetben négy államban fogják sugározni.
Jim Ball lelkész, az EEN vezetője hibirid meghajtású Toyotát vezet egyébként.
Zsidók és szerbek a szénmonoxid ellen
Bár sok lobbicsoport csatlakozott az akcióhoz, a támogatás nem egységes. A Republikánus párton belül is befolyásosnak számító Keresztény Koalíció nevű konzervatív civil szervezet például inkább az autógyárakkal ért egyet. Nem állt ki a tiltakozás mellett a katolikus Püspöki Konferencia sem, az egyik legnagyobb zsidó reformszervezet viszont támogatja az ügyet.
Csökkentés + koncert
Az amerikai autóipar vezetői egyáltalán nem kezelik komolytalanul a kérdést. A Ford egyik szóvivője például már le is nyilatkozta, hogy 2005-re negyedével csökkentik szabadidőautóik fogyasztását. Főhet a Chevrolet márkanév alatt olyan ismert benzinzabálókat, mint a TrailBlazert előállító General Motors feje is. Ők korábban kifejezetten kedvében akartak járni a vallásos csoportoknak, ezért megszponzoráltak egy keresztény koncertsorozatot. A környezetvédő-egyházi koalíció egyik vezetője ugyanakkor most azzal vádolta meg őket, hogy olyan járművek vásárlására buzdítják az embereket, amelyek "megmérgezik Isten teremtményeit."
A nagyipart hagyományosan kedvelő Bush-adminisztráció óvatos reformokra készül. Idén az év elején a szenátusban a republikánusok pár renegát demokrata támogatásával megbuktatták azt az indítványt, amely kötelezte volna a gyártókat, hogy a szabadidőautók átlagfogyasztását 2016-ig szorítsák le 11,2 literről 6,5-re. Ezt a törvényjavaslatot az autóipar nagykutyái egyébként konkrétan "ökofasisztának" bélyegezték." A kormányzat friss tervei szerint ehhez képest 2007-ig csak 7 százalékkal kellene lenyomni a fogyasztást. A detroiti cégek még ezt is elfogadhatatlannak tartják, ám amerikai források szerint Bush nem akar engedni.