Milyen autót vezetne Jézus?

2002.11.26. 12:40
Váratlan ellenféllel kell megküzdenie az amerikai autóiparnak. Az igen vallásos országban nagy befolyással bíró egyházi lobbicsoportok egy része összefogott, mert Jézus Krisztusnak szerintük nem tetszenek az annyira népszerű szabadidős álterepjárók, vagyis a SUV-ok, mert szennyezik a környezetet. A mitvezetnejézus.org weboldalon megtekinthető az a reklámfilm, amelyben a Megváltó önkéntes szócsövei felteszik a Nagy Kérdést, amely a robbanómotor felfedezése óta annyira izgatja a teológosukat.
Nem valamilyen kicsiny, szélsőséges ökoterrorista-vallásos szekta, hanem különféle befolyásos egyházi csoportok és egyesületek koalíciója indított összefogott kampányt Amerikában az autóipar profitjának jó részét biztosító nagyfogyasztású sport- és szabadidőautók ellen.

A National Religious Partnership for the Environment (hozzávetőleges fordításban: Országos Vallásos Összefogás a Környezetért) nevű gyűjtőszervezet vezetői többek között a Ford vezérigazgatójával is találkoztak és megbeszélésre készülnek a General Motors felső köreivel is. A szervezet korábban levelet juttatott el az iparág több más vezető vállalkozásának, amelyben a sokat fogyasztó, így a környezetet jobban szennyező járművek gyártását gyakorlatilag Isten akarata ellen valónak nevezik.

Zsidók és szerbek a szénmonoxid ellen

A kipufugóellenes koalíció olyan nagyágyúk mellett, mint az episzkopális vagy a lutheránus egyház vezető püspöke, illetve az Amerikai Zsidó Bizottság ügyvezető igazgatója, olyan kisebb, de egymástól egyébként igencsak különböző hithű csoportok vezetőinek támogatását is elnyerte, mint az amerikai szerb ortodox vagy a swedenborgiánus egyház.

Otto-motor és üdvtörténet

Az összefogás egyik tagja, az Evangelical Environmental Network (EEN) nevű kisebb szervezet frappáns címmel - Mit vezetne Jézus? - kampányt indított. A whatwouldjesusdrive.org weboldalon az újsághirdetés és a lökhárítóra ragasztható matrica mellett megtekinthetjük azt a reklámfilmet is, amelyben felteszik a Kérdést. A válasz persze az, hogy kisfogyasztásút. Legyünk óvatosak tehát, ha hazafelé menet megint tízzel kell cammognunk a belső sávban araszoló destruktív suzukis miatt, hiszen ki szeretne arról elhíresülni, hogy ő az az ember, aki bemutatott Jézus Krisztusnak. A spotot kezdetben négy államban fogják sugározni.

Jim Ball lelkész, az EEN vezetője hibirid meghajtású Toyotát vezet egyébként.

Zsidók és szerbek a szénmonoxid ellen

Bár sok lobbicsoport csatlakozott az akcióhoz, a támogatás nem egységes. A Republikánus párton belül is befolyásosnak számító Keresztény Koalíció nevű konzervatív civil szervezet például inkább az autógyárakkal ért egyet. Nem állt ki a tiltakozás mellett a katolikus Püspöki Konferencia sem, az egyik legnagyobb zsidó reformszervezet viszont támogatja az ügyet.

Csökkentés + koncert

Az amerikai autóipar vezetői egyáltalán nem kezelik komolytalanul a kérdést. A Ford egyik szóvivője például már le is nyilatkozta, hogy 2005-re negyedével csökkentik szabadidőautóik fogyasztását. Főhet a Chevrolet márkanév alatt olyan ismert benzinzabálókat, mint a TrailBlazert előállító General Motors feje is. Ők korábban kifejezetten kedvében akartak járni a vallásos csoportoknak, ezért megszponzoráltak egy keresztény koncertsorozatot. A környezetvédő-egyházi koalíció egyik vezetője ugyanakkor most azzal vádolta meg őket, hogy olyan járművek vásárlására buzdítják az embereket, amelyek "megmérgezik Isten teremtményeit."

A nagyipart hagyományosan kedvelő Bush-adminisztráció óvatos reformokra készül. Idén az év elején a szenátusban a republikánusok pár renegát demokrata támogatásával megbuktatták azt az indítványt, amely kötelezte volna a gyártókat, hogy a szabadidőautók átlagfogyasztását 2016-ig szorítsák le 11,2 literről 6,5-re. Ezt a törvényjavaslatot az autóipar nagykutyái egyébként konkrétan "ökofasisztának" bélyegezték." A kormányzat friss tervei szerint ehhez képest 2007-ig csak 7 százalékkal kellene lenyomni a fogyasztást. A detroiti cégek még ezt is elfogadhatatlannak tartják, ám amerikai források szerint Bush nem akar engedni.