Csak két balti állammal nincs gond
Az EU brüsszeli bizottsága már június elején elkészítette erről szóló, de csak kedden publikált jelentését. A tizenöt jelenlegi tagállam kormányainak készült jelentés szerint Észtország és Lettország kivételével valamennyi tagjelölt országban érvényben vannak az unió belső piacát potenciálisan sértő vállalati adókedvezmények.
A bizottság arra kéri az uniós tagállamokat, hogy állítsák össze a szerintük ártalmas adókat tartalmazó listát, lehetővé téve ezzel az érintett országoknak, hogy megtegyék a megfelelő lépéseket a jövő május elsejei csatlakozásig. Erre azért van szükség, mert az EU a tavaly decemberi koppenhágai szerződéssel elvesztette azt a lehetőséget, hogy rábírja az újakat a gyors cselekvésre, hiszen az összes félre nézve kötelező érvényű megállapodás köttetett.
Nálunk két jogszabályt kifogásolnak
A bizottság Magyarországon kettő, Csehorszában egy, Cipruson kilenc, Litvániában három, Máltán hét, Lengyelországban kettő, Szlovákiában öt, Szlovéniában egy olyan adójogszabályt talált, amely ártalmas a belső piacra. Magyarország esetében a két kifogásolt adókedvezmény egyike az offshore cégekre vonatkozik, de ez esetben már módosították a törvényt. A másik a holdingokat érintette, és bár a magyar kormány javaslatot tett a törvény módosítására, a bizottság - egy fogalom eltérő értelmezése miatt - ezt vitatja.
A lengyelek szerint nincs baj a kedvezménnyel
A jelentés szerint a csatlakozó országok közül sok egyetért azzal, hogy megszüntesse az off-shore cégek különleges elbírálását és a befektetéseket ösztönző adószabályokat. Danuta Hubner lengyel Európa-ügyi miniszter mindazonáltal úgy nyilatkozott, hogy a bizottság nem emelt kifogást az ország 14 különleges gazdasági övezete miatt. A lengyel politikus szerint a koppenhágai csúcson aláírt szerződés szerint az érintett cégek hosszú átmeneti időt kaptak.
A jelenlegi tagállamok mindegyikében létezik olyan törvény, amely kifejezetten a károsnak minősített adózási gyakorlat megakadályozását szolgálja. Az persze már más kérdés, hogy ezeknek a szabályoknak a gyakorlati alkalmazása sokszor csupán a jó szándékra épül, illetve érvényre jutásukat csak a bizottság által az uniós szabályozással ellentétes állami segítségnyújtások miatt indított ügyek kényszerítik ki.