Nem merünk sokat költeni karácsonyra

2007.12.19. 12:08
Az európaiak tartanak attól, hogy 2008-ban csökkenni fog a gazdasági teljesítmény. Csak 28 százalék vélekedett úgy, hogy a gazdaság erősödni fog, 41 százalék szerint visszaesés lesz, így a vásárlási kedvet visszafogja a korlátozott vásárlóerő. A válaszadók 53 százaléka gondolja úgy, hogy kevesebbet fog tudni költeni. Az egészséges gazdaságok arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy többet költsenek a karácsonyi szezonban, de ennek az ellenkezője is igaz.

A pozitív gazdasági környezettel rendelkező országokban a fogyasztók még növelni is fogják a karácsonyi költekezést. A vizsgált húsz országból tízben nyilatkoztak úgy a fogyasztók, hogy az előző évhez képest többet fognak vásárolni (a változás mértéke 2,6 százalék és 8,4 százalék között alakult). A többi tíz európai országban - amelyek legtöbbje gazdasági nehézségekkel küzd, és alacsonyabb a növekedési üteme - a fogyasztók költése az előző évhez képest -3,6 százalék és +1,4 százalék között fog szóródni.

Élelmiszer vagy ajándék?

Ezzel együtt a karácsony megünneplése változatlanul igen erős kulturális gyökerekkel rendelkezik egész Európában, és különösen fontos a családdal töltött idő. Ezt a válaszadók 80 százaléka emelte ki. A Deloitte felmérése szerint a karácsonyi költekezés átlagos növekedése három százalék körül alakul Európában a teljes EMEA régióban. Egyes országokban – Írország, az Egyesült Királyság, Spanyolország és Görögország – hagyományosan sokat költenek az emberek karácsonykor, míg más országokban, pl. Svájc, Hollandia vagy Németország visszafogottabb a fogyasztás.

Bizonyos globális tényezők minden országot érintenek: az energiaárak (olaj) emelkedése, a nyersanyaghiány és az élelmiszerárak várható növekedése. A már érzékelhető vagy még csak várható áremelkedések jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási szándékokat. A fogyasztók hajlamosak kevesebbet költeni a növekvő élelmiszer- (a válaszadók 54 százaléka) és energiaárak (34 százalék), illetve az alacsonyabb jövedelmek (44 százalék) miatt.

Az ilyen helyzetek kezelése és a családi költségvetés egyensúlyának fenntartása érdekében a fogyasztóknak idén karácsonykor az élelmiszerek és az ajándékok között kell választaniuk, mivel mindkettőt nem engedhetik meg maguknak.

Az EMEA régióban a könyvek, a ruházat és a készpénz az első három, felnőttek által legvágyottabb ajándék, ugyanakkor jelentős eltérések tapasztalhatók az egyes országok között. A tinédzserek az egész EMEA régióban leginkább szórakoztató elektronikai termékeket szeretnének ajándékba, mp3-lejátszót, telefont vagy játékkonzolt.

Ha gyenge a minőség

Az import játékokkal kapcsolatban a válaszadók 52 százaléka kifejezetten érzékeny a termékek gyenge minőségére. A válaszadók mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem foglalkoztatja ez a kérdés. Ezt még érdekesebb megvilágításba helyezi a tény, hogy a fogyasztók 66 százaléka hajlandó többet fizetni egy ajándékért, amennyiben megfelelő körülmények között készült.

A vásárlók egyre kevésbé hajlandóak nem etikus körülmények között gyártott játékokat vásárolni, és egyre igényesebbek a minőségre. Az internet - amely a múltban elsősorban a termékek promócióját vagy az azokkal kapcsolatos tájékoztatást szolgálta az üzletekben történő értékesítés előtt - mára önmaga is igen fontos forgalmazási csatornává vált: a negyedik helyet foglalja el az EMEA régióban. Az interneten vásárolt legnagyobb ajándékcsoportok közé tartoznak a könyvek (48 százalék), zenék/CD-k (37 százalék) és videók/DVD-k (29 százalék).

Az új médiumok elterjedése a karácsonyi ajándékvásárlásokban, illetve a kommunikációs és disztribúciós csatornák széttöredezettsége miatt a fogyasztói ágazatban tevékenykedő cégeknek újra kell gondolniuk a hirdetési felületeik összetételét.