Kína vezető autógyártója, a SAIC Motor Corp. felvásárolja egyik kisebb riválisát, a Nanjing Automobile Groupot - jelentette be tegnap a két vállalat. A SAIC 2,095 milliárd jüant (285,7 millió dollár) fizet oly módon, hogy 320 millió részvényét, tulajdonrészének 4,9 százalékát átadja a Nanjing tulajdonosának, a Yuejin Motornak.
Ezért cserébe megkapja a Nanjing Motor autó-, illetve autóalkatrész-gyártási ágazatát, míg az ezekhez nem szoroson kötődő tevékenységeket, köztük a forgalmazással és a szolgáltatásokkal foglalkozó üzletágat a Dong Hua Co. nevű közös vállalkozásban működteti tovább a SAIC és a Yuejin.
Az ügylet modellként szolgálhat, mivel a kormány azt akarja, hogy a több tucat kisebb-nagyobb cég három-négy, a világpiacon is versenyképes nagyvállalattá egyesüljön. A SAIC részben önállóan, részben a Volkswagennel és a General Motorsszal közös vállalkozásokban 1,2 millió autót értékesített 2007 első tíz hónapjában, miközben a Nanjing Auto közel 80 ezret.
A két vállalat egyesülését biztosra vették a szakértők, mert ezzel újra egy helyre kerülnek a brit Rover 2005-ben külön kézbe került márkái: a SAIC a Rover 25-ös és 75-ös modellek, míg a Nanjing az MG Rover sportkocsik licencét szerezte meg. A SAIC elnöke, Chen Hong szerint az MG Rover angliai termelőbázisa hídfőállásul szolgálhat az európai piacra történő betöréshez.
A két kínai vállalat egyesülésével egyidejűleg jelentették be, hogy az olasz FIAT eladja a Nanjinggal közös vállalkozásukban meglévő 50 százalékos részesedését. Ezzel feladják a veszteségesen működő személyautó-gyártásban való részvételt, ám ez nem jelenti a teherautó-gyártásban való együttműködés megszüntetését is.
Az ágazatot, amely Iveco márkájú kisbuszok előállításával is foglalkozik, örömmel üdvözölte portfóliójában a SAIC. Kínában a tavalyi 7,28 millió után az idén 8,6 millió autó készülhet - jelentette a pekingi statisztikai hivatal, ezzel az ország a tavaly 11,5 millió autót gyártó Japán és a 11,3 milliót előállító Egyesült Államok mögött megerősíti harmadik helyét a világ autógyártásában.