Tervek
A kínai piacnak jelenleg 19 százalékát uraló GM a 34 százalékos részesedéssel rendelkező Volkswagent kívánja ezzel befogni, amit Bernd Leissner, a német autókonszern ázsiai részlegének elnöke úgy kommentált, hogy felidézte tavaly bejelentett tervüket, mely szerint 2007-ig ötmilliárd euró beruházással 1,6 millióra, szintén a mostaninak a duplájára emelik a kínai termelést. A legújabb információ szerint a német csoport Skoda Octaviákat is gyártana Kínában.
Ugyancsak nagy tervei vannak a világ leggyorsabban bővülő piacán a japán Toyotának, amely közel négymilliárd dolláros beruházással 2010-ben már évi négyszázezer autót akar ott előállítani. Más vállalatok ennél szerényebbek, a DaimlerChryslerhez tartozó Mercedes-Benz jövőre elkezdi a Mercedesek gyártását Kínában, s arra számít, hogy öt-tíz éven belül évi 25 ezer darab készülhet, amihez még nagyjából ugyanennyit export útján értékesítenek.
A Ford Motor idén a háromszorosára akarja bővíteni kínai gyártását, ám ez csak 65 ezer autót jelent, és a vállalat a további expanzió kérdését óvatosan kezeli, mert attól tart, hogy kapacitásfelesleg alakulhat ki.
Megalapozott félelmek
Ezt a félelmet elemzők is osztják. Tavaly a kínai autóeladások az előző évinek csaknem a kétszeresére, kétmillió darabra nőttek, de idén akár tíz százalékkal is eshet az ütem. A piac várható középtávú alakulásáról különböző előrejelzések vannak, az autókiállítás alkalmából közzétett egyik prognózis szerint 2007-ben hárommillió személyautóra lesz kereslet, ugyanakkor a termelés - ha az expanziós tervek megvalósulnak - mintegy hatmillió darab lesz.
Ez esetben a gyártók kénytelenek lesznek külföldön értékesíteni, így a világpiacot eláraszthatják a viszonylag olcsón előállított kínai autók.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)